Tab Menu

Followers

Friday, March 23, 2012

Coke and Sundae II


KISAH dari alam percintaan dibawa hingga kepada kisah rumahtangga. Coke memang tidak boleh berenggang dengan sundae. Kalau dulu coke dan sundae bertegang urat dan bermusuhan kini mereka sudah duduk sebumbung rumah. Kini Azyan sudah bergelar isteri kepada Doktor Muhammad Syakir a.k.a cicak kobeng. Rumahtangga mereka bertambah berseri setelah mempunyai cahaya mata tanda ikatan kasih mereka Ameerul Hasif yang keletahnya adakala memeningkan kepala otak.

Ingatkan aman sampai ke tua rupanya ada juga ujian peperiksaan untuk Azyan dan Syakir. Dalam dok tengah bahagia mereka menjadi kalut dengan kehadiran Katrina Kaif a.k.a Kareena Kaapor menggoda suami kesayangan Azyan, Syakir. Si Katrina ni siap main-main bomoh Mak Esah sebab sudah tergila-gilakan Syakir. Azyan jadi haru. Lelaki bukan kemain ramai dalam dunia tapi si Syakir juga yang pilihan perempuan seorang itu. Azyan hampir pengsan apabila Syakir mengatakan dia mahu bernikah dengan Katrina.

Dan drama air mata pun bermula…. Dalam tengah bersedih hati memikirkan si suami bakal menikah lagi satu muncul pula Encik Ikhwan dan Zaril yang kacau daun konon mahu menjadi pelipur lara di hati Azyan. Boleh pula jadi begini? Yang nyata Ameerul mesti tidak mahukan bapa tiri dan mak tiri…


SYAKIR mengerutkan dahi. Setahunya rumahnya itu gelap gelita sewaktu ditinggalkan tadi. Bagaimana pula boleh terang dengan lampu? Masakan ada pencuri yang menceroboh. Kalau pencuri tidak bodoh menyalakan lampu. Mungkin juga dia yang memasang lampu agar rumahnya tidak berkeadaan dalam gelap apabila dia pulang. Syakir memakirkan kereta ke laman rumahnya. Dia bingkas keluar dari perut kereta dan mengunci pintu pagar. 

            Belum sempat Syakir membuka pintu rumahnya, pintu itu terbuka sendiri. Wajah Azyan dan Ameerul terpacul di muka pintu. Azyan mengukir senyuman comelnya. Dia sengaja mahu membuat kejutan untuk Syakir malam ini. Syakir lupa agaknya yang dia punya kunci pendua. Mestilah dia ada sebab rumah ini rumah dia dengan Syakir. Azyan tahu Syakir keluar bertemujanji dengan Katrina. Dia pendamkan rasa sakit hatinya. Dia perlu bertenang dalam usaha memikat semula hati Syakir.

            Ameerul meluru memeluk ayahnya. Syakir membalas pelukannya si anak. Dia kcucup kedua belah pipi Ameerul. Agak lama dia tidak bertemu dengan anaknya yang seorang ini. Azyan masih berdiri tidak berkutik. 

            “Ayah tidak mahu sayang ibu?” soal Ameerul. 

            Syakir memandang Azyan. Azyan masih dengan senyumannya. Azyan hampa bila Syakir mengalihkan pandangan mata. Syakir melangkah masuk mendukung tubuh kecil Ameerul. Dia memanjat anak tangga.

            “Abang…” Azyan memanggil lembut. “Yan ada masak makan malam untuk abang.”

            Syakir menoleh sekilas.

            “Abang sudah kenyang.” Balasnya ringkas.

            Azyan tersenyum hambar. Sampai hati Syakir tidak mahu menjamah masakannya. Penat dia menyediakan makan malam untuk Syakir. Azyan rasa mahu menangis namun dia menahan dalam hati. Azyan sabar Azyan…

            Tidak mengapalah kalau Syakir tidak mahu makan. Esok dia panaskan lauk-pauk yang dimasak dan disedekahkan pada jiran sebelah. Budak-budak pelajar sebelah rumah itu mesti kelaparan. Azyan tersenyum sendiri.

            “Ayah dah tak sayang Meerul dan ibu ke?” Ameerul menyoal ayahnya. Bibir comel itu muncung panjang. 

            “Ayah sayang…”

            “Ayah tipu.” Ameerul buat muka merajuk. “Kalau sayang, ayah tak buat ibu nangis.” 

            “Meerul…Ibu pun buat ayah nangis tau.”

            “Meerul tak nak ibu tiri.” Ameerul tarik muka.

            Syakir tersenyum. Ameerul tentu sahaja memihak kepada ibunya. Anaknya itu memang penyokong kuat Azyan. 

            “Tapi tak salahkan Meerul ada ibu tiri.” 

            “Salah!” Laju Ameerul menjawab. Dia menarik selimut lalu menutup wajahnya. “Ayah jahat!” Desisnya.

            Syakir jongket bahu. Semua orang mengatakan dia jahat hanya kerana dia bersama Katrina. Semua orang mahu menghalang hubungan dia dengan Katrina.

            Syakir melangkah masuk ke bilik tidurnya. Dia lihat Azyan sudah melingkar di atas katil. Cepat betul Azyan melelapkan mata tau isterinya itu sekadar berpura-pura tidur. Syakir membuka butang kemejanya yang tersarung pada tubuh sasa itu. Dia tidak mahu tidur dalam tubuh yang melekit. Tuala dicapai lalu melangkah masuk ke dalam bilik air. 

            Bunyi desiran air pancut kedengaran. Azyan membuka matanya perlahan-lahan. Bibir Azyan mengulum senyuman. Dia bangun perlahan-lahan dan mendekati seluar jenas suaminya. Poket seluar itu diseluk. Telefon bimbit Syakir dikeluarkan. Satu-persatu Azyan membuat semakan sms di dalam telefon bimbit Syakir. Hatinya dipalu melihat sms kasih sayang dari Katrina Kaif. Bukan main lagi anak Kaif itu bersms dengan suami dia.

            Panas hati Azyan memang panas. Ada pula yang disantau nanti. Kalau Syakir itu bujang tidak kisahlah sangat. Ini sudah sah menjadi hak dia. Hak dia tahu tak. Kenalah hak dia yang dicerobohi? Kalau Rizlan yang dikacau memang dia teramat rela. Rizlan bujang terlanjak. Azyan sudah bermonolog sendiri tanpa di sedari Syakir sudah tegak berdiri dibelakangnya. 

            “Sejak bila pakai buat check-out telefon abang?” 

            Azyan pantas menoleh. Dia tersengih.

            “Sejak abang main kayu tiga.” Azyan menjeling suaminya.

            “Salah ke?”

            Boleh pula dia tanyakan aku soalan kejam begitu. 

            “Salahlah sebab abang dah ada isteri.” Azyan menjawab.

            “Ouch! Tapi kuota abang ada kosong lagi tiga di belakangkan. Abang mampu kalau ingin
menambah lagi seorang.” Syakir menarik pipi comel Azyan. Azyan menyeringai. Syakir tidak buat lawak kelakar. Wajah Syakir serius.

            “Abang fikir Yan akan benarkan abang kahwin dengan anak Kaif itu? Yan tak izinkan. Abang milik Yan seorang!” Bantah Azyan. Dia naik semula ke katil dan menarik selimut menutupi seluruh tubuhnya. Rindunya tidur di sebelah Syakir. Malam ini ingatkan dapat lepas rindu dan memeluk Syakir puas-puas. Syakir pula sengaja mahu sakitkan hati dia. Syakir jahat!

            Syakir ketawa. Dia suka melihat wajah marah Azyan. Syakir turut naik ke atas katil. Dia menarik selimutnya hingga ke paras pinggang. Syakir menoleh ke arah isterinya. 

            “Tidak baik seorang isteri tidur membelakangi suaminya.” suaranya lembut. 

            Azyan memusingkan badannya menghadap Syakir. Azyan memenjamkan matanya rapat-rapat. Dia tidak mahu melihat wajah Syakir. Dia tahu Syakir sedang tersenyum mengenakan dia. Malu-malu kucinglah konon.

            “Tak rindu kat abang?” Suara Syakir separuh berbisik. Dia sengaja mahu menggoda Azyan.

            Gatal pulak suami dia ni. Karang tak pasal-pasal novel ni dicop 18sx. Azyan selamba membaling bantal ke muka Syakir. Kalau bab mahu menggatal memang serah pada Syakir. Al maklum sudah menurun ilmu Romeo dari Zekri. Sekarang pula sednag jadi Romeo pada Katrina.

            Apabila Azyan membuka mata Syakir sudah tidur pulas di sebelahnya. Bukan main cepat Syakir terlelap. Konon penat sangatlah tu. Geram pula dengan Muhammad Syakir Bin Ilyas ini. Azyan tersenyum jahat. Jaga kau Syakir.

YA, Allah! Macam mana aku boleh terlajak tidur ni. Syakir kelam kabut membuka almarinya. Matanya membulat besar melihat kemejanya tiada sehelai pun tersangkut di dalam almari. Tandan dahi Syakir berkerut. Ke mana pula kemejanya itu berjalan. Syakir mula menggaru kepala.

            “Yan…” Syakir memanggil isterinya. 

            Terkocoh-kocoh Azyan masuk bilik. Suara Syakir memang tidak memerlukan mikrofon. Tidak perlu picing sebab sudah cukup segala kekuatan pada suara suaminya itu. 

            “Ya, kanda sayang, kenapa memanggil dinda yang sedang menyediakan santapan di dapur.”

            Syakir siap bercekak pinggang. Dia kerling Azyan yang sedang tersengih sumbing itu. Ini
mesti kerja isteri dia. Dia sudah lambat ke hospital ni. Azyan pula merman sesuka hati mematikan jam locengnya. Apalah agenda Azyan.

            “Dinda…mana baju kemeja kanda? Semalam kanda sudah seterika semua baju kanda dalam almari ni.”

            Azyan buat muka terkejut.

            “Alamak! Dinda cuci semua baju kemeja kandalah. Ingatkan tak basuh lagi sebab wangi semacam aja dinda cium.” 

            Mata Syakir terbeliak besar. Bukan main terer otak Azyan sampai semua kemejanya dibasuh sekali. Isterinya terlebih rajin betul.

            “Apa salahnya ponteng kerja sekali sekala. Lagipun tadi dinda sudah telefon hospital kata kanda demam kura-kura.” Azyan menarik hidung Syakir. Dia mengenyitkan matanya pada Syakir sebelum melangkah keluar.

            Syakir tidak terkata apa. Dia tarik nafas dalam-dalam. Dia meninggalkan pesanan ringkas buat Katrina. Mungkin ada baiknya dia menemani isteri dan anaknya. Apa yang menghairankan Azyan seakan tidak marahkan dia fasal keguguran anak mereka.
          

16 comments:

  1. bila nak publish CNS II??

    tak sabo nak beli!!!!

    ReplyDelete
  2. suka sangat dengan ayat meerul...
    dia pun x suka ada mak tiri..
    eee...geram betul kat syakir ni...
    x sabar nak baca

    ReplyDelete
  3. InsyaALLAH dalam tahun ni dalam bulan baper tak tau lg :)

    ReplyDelete
  4. hahaha... cOmey ja azyan ni... bOleh pulak basuh semua baju syakir.. kikiki... tapi still geram kat syakir.. haiyoo... sabar ja la... naseb syakir kena guna2.. kalau tak mmg dgn syakir2 sekali saya buat jadi musuh tradisi... kikiki... :D

    ReplyDelete
  5. wargh!!!!!!cpt2 la kuar CNS ni ye..x sanggu menanggung rindu huhu

    ReplyDelete
  6. Tak baik gitu...sampai nak jadikan Syakir musuh tradisi tu...

    ReplyDelete
  7. Terbaik la Kak Ilya..
    Terubat rindu sementara nk tggu novel ni keluar :P

    ReplyDelete
  8. kak ilya, cemana akak buat cover animation 2 ek? akak pakai apa? ke akak lukis then scan. Tlg gitau ek? Tq.Btw.. cerpen2 & novel2 sume terbaik. :)

    ReplyDelete
  9. Jaga syakir tu.. ada hati nak menggatal dengan katrina... >.< Eiii... geramnya dengan perangai lelaki!

    X saBAR nak tunggu CNS ii! huhuhu

    ReplyDelete
  10. Dik...akak pakai photoshop...utk edit dan ubahsuai gambar...akak cari gamabr dalam google dan editnya saja :) Tq sebab suka baca novel akak ya.

    RinsyaRyc: Tak baik tuduh Syakir gitu...hehehehe...InsyaALLAH dalam thn ni juga keluar

    ReplyDelete
  11. akak.. sy suke sgt CNS. bila nk publish CNS II ni ka?.. dr hujung last year tggu..

    ReplyDelete
  12. na cari coke n sundae tapi ta jmp.jmp coke n sundae II je...
    tapi mmg best lah cite tu.hehehhe

    ReplyDelete
  13. best gila la coke and sundae nie...yang first pun best..kalau ada yg ketiga pun saya sanggup beli lagi..muhammad syakir bin ilyas &nur azyan binti idris..dua nama yg saya takkan dapat lupakan..<3

    ReplyDelete
  14. kalau coke and sundae buat drama mesti lagi best

    ReplyDelete