Tab Menu

Followers

Thursday, August 16, 2012

Ketulusan Itu Ada Di Hatinya


 “MEHAR lebih rela mati dari berkahwin dengan lelaki ni! Setakat kerja sebagai akauntan tak layak duduk berdiri sama tinggi dengan Mehar.” Mehar menundingkan jari pada wajah pemuda yang duduk termangu di sofa itu. Cukup atas derita yang dia tanggung selama ini. Cukuplah orang kata dia gila dan pembawa sial selepas kematian lelaki-lelaki yang mendampinginya. Megat Affendi meninggal dunia ketika dalam perjalanan pulang dari majlis pertunangan mereka. Rais teman lelaki selepas arwah Megat Affendi jua meninggal dalam kemalangan raya 2 hari sebelum mereka diijabkabulkan. Farahin dan Tuah Zulkarnain jua menerima nasib yang sama.

            Mehar tidak sanggup melihat ada air mata mengalir lagi kerana sialnya. Biarlah dibenci dan dianggap gadis biadap pada tetamunya ini.

            “Mehar…dengarlah cakap umi. Jangan diikutkan perasaan bersalah Mehar tu.” Umi Kalsum mengusap-usap belakang anak gadisnya itu.

            Turun naik nafas Mehar. Adakala sabar itu melepasi batasannya. Mehar lebih rela tidak berkahwin. Biarlah lelaki-lelaki membenci Mehar agar sial Mehar tidak melekat pada mereka.

            “Tolak saja lamaran mereka.” Tegas Mehar.

            Umi Kalsum mengeluh kecil. Rasa malu dengan tetamu yang datang dengan niat murni itu.

            “Orang tidak sudi…buat apa kita nak terhegeh-hegeh lagi.” Suara si isteri. Lantas dia bingkas bangun diikuti oleh suami dan anak lelakinya.

            Umi Kalsum tidak mampu untuk mengungkapkan kata lagi. Bibirnya terkatup rapat. Dia tidak mengerti dengan perangai anak gadisnya, Mehar.

            “Maafkan aku Zaitun…” Nada Umi Kalsum berbaur kecewa.

            “Jika bukan kerana anak aku beria-ia nakkan anak kau, aku takkan jejak kaki ke sini Umi. Aku pun tak mahu sial anak kau melekat pada anak aku dan keluarga aku.” Balas wanita yang dipanggil Zaitun itu.

*akak masukkan sedikit dulu sebab nak tahu apa komen anda*

7 comments:

  1. novel ke mini novel ke cerpen...
    starting mcm best je..

    ~adda~

    ReplyDelete
  2. alah. igtkan full punya. ahha. neway best sgt.>!

    ReplyDelete
  3. nak baca kesudahan cerita ni, kak ilya,,, :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah tukar tajuk Izinkan Selamanya Namamu Di Hati :)

      Delete