Tab Menu

Followers

Sunday, June 17, 2012

Queen Control - Bab 40 (Special)


“TIRYAQ! Tiryaq!” Putri Tasnim terjelepuk atas lantai. Hatinya cukup sengsara. Fikirnya Tiryaq sudah kembali ke pangkuannya. Namun tiada bayang lelaki itu kelihatan. Semuanya hanya perasaan dia semata-mata. Air matanya mengalir lagi. Apakah Tiryaq tidak akan kembali. Benarkah Tiryaq telah terkorban dalam nahas tersebut? Ianya menjadi teka-teki kerana tiada mayat Tiryaq ditemui.

            Sudah hampir satu bulan Tiryaq menghilangkan tanpa dikesan. Orang yang menemaninya saban malam adalah Apple. Apple mengusap-usap lembut belakang Putri Tasnim.

            “Sabar Tas…sabar…jangan ikutkan perasaan. You perlu berehat secukupnya. You demam panas ni.”
            “Apple…I rindukan suami I. Banyak salah I pada dia.”

            “Ingat Tuhan Tas. You sudah lupa pada ceramah ustazah yang kita hadir tu? Apa jua musibah yang datang jangan lupa doa kita pada Tuhan.” Apple menasihati.

            Putri Tasnim termangu. Dikesat air mata yang mengalir. Putri Tasnim bingkas bangun dipapah oleh Apple. Putri Tasnim duduk di birai katil manakala Apple ke ruang dapur mengambil segelas air kosong.

            “Terima kasih Apple kerana menemani I.”

            Apple duduk melabuhkan punggung di sisi Putri Tasnim.

            “Tuan Pengarah kesayangan I takkan mudah mati begitu saja. I yakin dia masih hidup.”

            Putri Tasnim memandang wajah Apple. Apple...orang kuat Tiryaq sentiasa yakin dengan ketuanya itu. Ada ketikanya Putri Tasnim dilanda rasa cemburu dengan Apple yang jauh lebih cantik dan rapat dengan suaminya. Apple tahu segalanya tentang Tiryaq tapi dia…

            Dia yang tidak mahu mengenali Tiryaq. Dia yang tidak boleh menerima perkahwinan ini dengan ikhlas. Hatinya memberontak tika itu. Dia menggunakan segala kuasa veto dengan cara yang salah. Dia lupa syurga itu di bawah telapak kaki suami. Dia lupa yang seorang isteri tidak wajar meninggikan suara kepada suaminya. Jahilnya dia…

            “Tiada manusia yang lari dari melakukkan kesilapan. I jamin Tiryaq sayang dan cintakan you. Dia bukan suka-suka mengahwini you. Dia sudah lama memendam perasaan pada you. Mungkin dia bukan cinta pertama you tapi dia cinta terakhir you.” Apple menyapukan ait mata Putri Tasnim.

            “I iri hati dengan you Apple…You memahami Tiryaq lebih dari I.”

            Apple ketawa kecil.

            “I memahami dia tetapi hubungan kami tidak lebih dari seorang ketua dan pekerja. Lagipun I tak berminat dengan lelaki seperti dia. I sudah ada orang yang suka.” Kedua belah pipi Apple menjadi merah sebaik menyebut tentang orang yang dia sukakan itu.

            “Siapa orang yang you suka itu?”

            “Malulah I nak beritahu you.”

            “I janji I takkan beritahu sesiapa.” Putri Tasnim mengangkat tangannya.

            “You janji…”

            “Janji…”

            “I suka…I suka Tengku Mirza.”

            Putri Tasnim menekup mulut. Selama ini dia berprangsaka banyak kepada Apple. Dia yang tidak menyelidik terlebih dahulu. Fikirnya sikap malu Apple itu adalah kerana Tiryaq.

            “Apple…maafkan I kerana berprangsaka pada you. I fikir you sukakan Tiryaq.”

            Apple ketawa kecil.

            “I tidak akan suka pada diktator berkuku besi itu. Dia buat I macam hamba abdi dia. Arah itu dan ini sesuka hati. Suka merancang sesuatu yang di luar dugaan. I minta maaf sebab bersubahat dengan dia sampai you kena tangkap basah dengan dia.” Apple memaut kedua belah jemari Putri Tasnim.

            “Tuan pengarah you memang sangat nakal. I selalu mati kutu dengan dia.” Bibir Putri Tasnim mengulum segaris senyuman nipis. Segala peristiwa itu berputar dimindanya.

            Dia ego dan menolak cinta yang Tiryaq berikan. Baginya tiada lelaki lain yang mampu bertakhta di hatinya selain arwah Tazriq.
           
“I gembira…I sungguh gembira kerana kerusi pengarah ini menjadi milik I.” Tengku Tyea memusingkan tubuhnya kepada Bonda Arfah. Tawanya bergema di dalam pengarah itu. Tawa yang menjengkelkan hati Bonda Arfah.

            “Kau sungguh melampau Tyea. Kau yang rancang pembunuhan Tiryaq dan Megat Alam kan?” Bonda Arfah memandang Tengku Tyea dengan tajam. “Kau memang pelakon yang tebaik!”

            “Hahahaha…Anak-beranak itu memang harus mampus! Sekalipun I yang merancang semuanya, you tidak akan boleh berbuat apa-apa. You tiada bukti untuk menuduh I.”

            Bonda Arfah mengetap bibir. Dia sudah mengagak yang empunya angkara. Dia tidak fikir Tuan Megat Alam sekejam itu. Hati lelaki itu masih ada sekelumit kasih dan sayang. Hati lelaki itu hanya dicemari dengan ketamakan dan dendam masa lalu.

            “Kau juga yang bunuh Tazriq!” Bonda Arfah menundingkan jari ke muka jelita Tengku Tyea. Dia mahu melihat reaksi yang Tengku Tyea berikan. Nyata wajah wanita itu memberikan riak yang Bonda Arfah ingini.

            “I..itu satu kemalangan!”

            Bonda Arfah tersenyum sinis. “Kebenaran akan tampil sendiri ke hadapan kelak. Bonda yakin yang Tiryaq dan ayahnya masih hidup.” Bonda Arfah berlalu. 

            Tengku Tyea menggigit bibir. Apabila nama arwah suaminya disebut, hatinya tersentuh. Sungguh dia amat mencintai arwah Tazriq. Tiada niatnya untuk mencederakan arwah Tazriq. Dia terlalu marah. Hatinya dipagut rasa cemburu dengan kemesraan arwah Tazriq dan Putri Tasnim.

            Putri Tasnim adalah cinta pertama arwah suaminya itu. Sakit di hati kian bercambah menjadi kebencian apabila Elite jatuh ke tangan Putri Tasnim. Dia yakin Putri Tasnim sedang merana. Elite bankrup! Perkahwinan yang sungguh memalukan itu sudah terbongkar. Dan Tiryaq sudah mati! Tiada apa lagi yang tinggal untuk wanita ego itu. Tengku Tyea ketawa kemenangan.

            Pintu bilik itu terkuak perlahan. Tengku Tyea tersentak dengan kehadiran tetamu yang tidak diundang itu. Tawanya serta-merta mati.

            “Kakak nampak gembira sangat hari ini? Dendam kakak sudah terlunas bukan?” Tengku Mirza mengambil tempat duduk berhadapan dengan Tengku Tyea. “Betul kata orang yang dendam seorang wanita ini amat menakutkan.” Sambungnya lagi.

            “Jangan campur urusan kakak.”

            “Tapi kakak mempergunakan saya.”

            “Kau yang bodoh!”

            “Kakak makin jahat!”

            Tengku Tyea melepaskan keluhan kecil dengan tuduhan adiknya itu.

            “Kakak memang jahat dari dulu. Kau tak tahu ke?”

            “Kakak memang hati hitam!”

            Tengku Tyea tersengih.

            “Telanjak perahu sudah tidak boleh diundur lagi.  Hal ini kakak tidak melibatkan kau dan juga bonda. Biar kakak seorang yang jadi jahat!”

            Tengku Mirza menggelengkan kepalanya.

            “Kakak tak kesian pada Adi. Apa akan jadi pada Adi jika kakak dipenjarakan kelak?”

            “Anggap saja mamanya ini sudah mati!”

            Mata Tengku Mirza terbuntang luas mendengar kata-kata dari bibir Tengku Tyea itu.

            “Kakak!”

            “Selama ini pun tiada sesiapa yang tahu tentang kewujudan Adi selain kau dan kakak. Lagipun Adi tidak perlukan seorang mama seperti kakak.”

            “You’re so selfish!

            “Yes, I’am…

PUTRI Tasnim menanggalkan kaca hitamnya. Dia agak lelah dan tidak bermaya dengan paparazzi yang tidak sudah-sudah mengekori langkahnya. Dia melangkah masuk ke bilik pejabat. Elite sudah nyawa-nyawa ikan. Putri Tasnim sudah buntu mencari jalan penyelesaian yang terbaik untuk Elite. Apakah dia perlu memungkari janjinya dengan arwah Tazriq.

            Bunyi ketukan pintu mengembalikan Putri Tasnim kea lam nyata. Namun dia tidak mampu berselindung dari kemurungan. Bukan mudah untuk dia menghadapi semua ini bersendirian.

            “Miss Tas…maaf I mengganggu you.”

            “It’s okay Cherly.”

            “You looks beautiful hari ini. Pertama kali I lihat you berbaju kurung datang ke ofis.” Satu perubahan yang ketara.

            Putri Tasnim memalitkan senyuman nipis. Senyuman yang penuh hambar. Alangkah baiknya jika Tiryaq yang berdiri di hadapannya kini.

            “Cherly…thanks…hanya you dan Jamie yang masih setia bersama Elite.”

            “Miss Tas…jatuh dan bangun Elite adalah sebahagian dari hidup I juga. I akan bersama you tidka kira samada Elite tenggelam atau timbul.”

            “I tak mampu mahu mebayar gaji you dan Jamie.”

            “Itu kita soalkan kemudian. Sekarang kita perlu selesaikan hutang-piutang Elite. I ada sesuatu yang boleh menyelamatkan Elite.”

            “Cherly…Mana kita mahu dapatkan wang sebegitu banyak dalam masa tiga hari ini?”

            Cherly menghulurkan sekeping cek kepada Putri Tasnim. Cek kosong itu ada mempunyai tandatangan dari Tiryaq. Putri Tasnim tergamam seketika.

            “Miss Tas hanya perlu isi jumlah yang dingini dalam cek kosong ini.”

            “Macam mana you boleh dapat cek dari suami I. Cherly…you pun tahu I takkan gunakan wang dari TIR Holding’s.” Putri Tasnim menolak lembut.

            “Miss Tas…ini bukan wang dari TIR Hoding’s. Ini wang dari simpanan suami Miss Tas. Encik Tiryaq berikan pada I sebelum tragedi tu berlaku. Dia tahu Elite sedang mengalami krisis kewangan yang teruk setelah Tengku Tyea aniaya Elite. Miss Tas….Encik Tiryaq begitu mencintai miss.” Cherly menjelaskan segala keraguan di dalam minda Putri Tasnim.

            Setitis air mata Putri Tasnim jatuh pada pipi gebunya. Wajah dan senyuman Tiryaq memenuhi setiap genap ruang mata Putri Tasnim. Dia teringatkan kata-kata dari Tiryaq suatu masa itu.

            “Walau apa jua yang berlaku, dalam hati abang hanya ada nama Putri Tasnim…wanita pertama dan terkakhir abang cintai….”

            “Miss Tas….

            “You’re right Cherly….I yang ego selama ini.”

            “So jika Encik Tiryaq kembali di sisi Miss Tas nanti jangan jadi ‘queen control’ lagi tau. Jadi isteri mithali.” Cherly menarik hidung kecil Putri Tasnim.

            “You pun sudah pandai berceramah dengan I ya.”

            “I mahu lihat you bahagia Miss Tas. Hati I selalu berbisik mengatakan yang Encik Tiryaq itu memang sepadan dengan you tau. Mungkin cupid love telah berikan anak panah cintanya pada you.”

            “I tak percaya pada ‘cupid love’ you.”

            Cherly tersenyum kecil.


* Queen Control adalah karya kelima yang ingin saya jadi sebuah naskhah novel jika ada rezeki. Terima kasih kepada teman-teman yang sentiasa menyokong saya . I love you all (^_______^) dah setahun karya ini berada di blog...harap ianya menjadi versi cetak kelak...saya menantikan saat itu...

14 comments:

  1. apa sudah jadi???tak sabar nak dapatkan novel queen control ni!!!:)bile kuar ehh??

    ReplyDelete
  2. how's sweet Tiryaq.. akk b'jaya hidupkan watak tiryaq & tasnim dgn jayanya.. nmpk real kisah T&T nie, hope tiryaq blom mati lg apa2 pn nice story kak, keep it up :D
    >huD4<

    ReplyDelete
  3. Tq dear...bila kuar tu akak tak pasti...akak hanya akan bg manuskrip ni pada pihak penerbitan je :)

    Thanks you all for the support dan komen :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcmana nk contact pihak penerbitan?
      Saya pun ada manuskrip yg dh lama dtulis..

      Delete
  4. Huhu.. menanti dengan penuh sabar untuk membaca citer penuh Tiryaq & Tasnim ni...

    All the best to you Ilya... :-)

    Keep on tulis citer2 yg best2 belaka... :-)

    Take care!

    ReplyDelete
  5. saya pun sayangkan kak Ilya juga...
    tahniah kak semoga berjaya di masa hadapan..
    Oh tidak tiyraq mati ke?huhuhu...
    akhirnya tasnim mengaku juga dia suka kat tiyraq...
    harap mereka akan bertemu semula...
    :-)

    ReplyDelete
  6. gud luck kak..sy x sabar nk tau cite seterusnya..keep it up!!!!

    ReplyDelete
  7. kak ilyaa! bila nk keluar? lama dh ni tunggu :( sambung tuan dan puan jugak pleaseee!

    ReplyDelete
  8. waaa!!! bestnyer cite ny,,
    cpt2 kuarkan buku ye kak!!

    ReplyDelete
  9. aiyoyo..ape jdik ngn tiryaq..hmmm

    ReplyDelete
  10. best sgt ...baca ulang2 pon x bosan .....

    ReplyDelete
  11. bila nak keluarrr? erghh, xsabar nak menghadap novel ni sehari suntuk nanti ;D

    ReplyDelete
  12. Bought this week. Good story line.
    Comment on font toooo big n lots of typo error.
    Should hv drama for this.
    Love Tiryaq!

    ReplyDelete
  13. How can i get this book cause i cant find it in any shop

    ReplyDelete