Tab Menu

Followers

Saturday, September 17, 2011

Queen Control - Bab 18

“APA” Mulut Encik Johari ternganga luas mendengar perkhabaran itu dari bibir mungil Datin Khalida. Reaksi Encik Johari tidak mengejutkan Datin Khalida. Dia tahu yang perhubungan anak dan ayah itu tidak baik. Sengaja dia mahu membuat kejutan besar buat Encik Johari tentang anak gadis kesayangan.


            Encik Johari mengetap bibir. Dia sungguh tidak menduga yang Putri Tasnim berkahwin secara sembunyi-sembunyi. Hati Encik Johari tersentuh kerana dia diabaikan sebagai wali kepada anak gadisnya itu. Mengapa Putri Tasnim perlu merahsiakan perkahwinannya? Apakah Putri Tasnim masih tidak mahu mengakui dia sebagai papanya lagi? Encik Johari merenung tajam ke arah Datin Khalida.

            “Kenapa baru sekarang baru maklumkan kepada uncle?”

            “Saya pun baru tahu uncle. Anak gadis uncle tu bijak menyimpan rahsia. Ingatkan selepas kematian Tazriq, dia tidak akan mencari pengganti lain.”

            Encik Johari mengusap dagu. Setahu dia Putri Tasnim begitu menyayangi arwah Tazriq. Tazriq adalah cinta pertama dan terakhirnya. Dia bagaikan tidak percaya yang Putri Tasnim membuka pintu hatinya untuk lelaki lain.

            “Apa kerja suami Tasnim itu?” soalnya lagi.

            “Saya dengar dia seorang pelukis jalanan di Pasar Seni. Selera tasnim memang luar biasa tetapi suami Tasnim seorang yang gorgeous!”

            Lelaki bernama Tiryaq itu membuatkan jantung wanita sepertinya berdengup kencang. Ciri-ciri lewlaki idaman wanita. Rugilah kalau Putri Tasnim melepaskan Tiryaq tetapi apa salahnya. Dia boleh jadikan Tiryaq anak ikan. Hahahaha…

            “Apa yang kamu ketawakan?” Renungan tajam Encik Johari membuat tawa Datin Khalida terhenti.

            Bagaimana dia boleh berangan ketika ini? Sungguh memalukan. Merah warna muka Datin Khalida.

            “Sekurang-kurangnya dia tidak berkahwin dengan lelaki tua yang sebaya dengan papanya.”

            “Uncle macam perli saya saja.” Datin Khalida mencebik. “Suami tua pun masih ada pangkat Datuk.” Sambungnya lagi.

            Encik Johari ketawa kecil.

            “Uncle dengar suami kamu hendak pasang lagi satu? Siapa yang tahan dengan sikap ‘queen control’ kamu yang melampau itu Khalida.”

            Kali ini Datin Khalida pula ketawa.

            “Saya akui uncle yang saya ini jenis ‘queen control’. Saya rasa Tasnim pun ada kurangnya. Dia simpan suami dia dalam apartmen mewah dia.”

            Terjegil biji mata Encik Johari. Putri Tasnim ‘MENYIMPAN’ suami di rumah? Apa anak gadisnya itu sudah gila? Apa yang anak gadisnya itu fikirkan? Suami bukan untuk disimpan! Tasnim…Tasnim…Anak gadis itu harus dibasuh! Dia sudah tidak mampu untuk berdiri lama di pejabatnya ini. Encik Johari perlu bersua dengan anak gadis itu.

            “Uncle mahu bertemu dengan Tasnim.”

            Datin Khalida menjongketkan bahu. Habislah kalau kedua anak-beranak ini bersua muka.

PUTRI Tasnim merenung tajam wajah tua papanya. Apa hal pula papa datang menyerbu ke pejabatnya ini macam orang kena histeria? Dari luar pejabat lagi dia sudah mendengar yang papa menjerit namanya. Orang yang datang tidak berjemput ini tidak perlu disuruh duduk.

            “Kenapa Tas berkahwin tidak beritahu pada papa?” Lancar mulut Encik Johari bertanya pada Putri Tasnim.

            Putri Tasnim tersentak. Bagaimana papa tahu yang dia sudah berkahwin? Argh! Ini mesti kerja Datin Khalida si ahli mesyuarat tingkap itu. Putri Tasnim bangun dari kerusi eksklusifnya. Dia sudah terlalu lama tidak bertemu dengan papa. Tiada banyak yang berubah pada kecuali rambut papa yang kian memutih itu. Papa masih segak dan bergaya. Kedutan pada wajah papa tidak menjejaskan kekacakkan papa yang membuatkan perempuan mengilai papa. Sakit hatinya pada papa masih terasa hingga dia tidak memberitahu kepulangannya ke Malaysia kepada papa. Rajuknya pada papa tidak pernah surut dan kebencian pada perempuan itu masih tegar dalam hati Putri Tasnim.

            Putri Tasnim membuang pandangan ke luar. Dia tidak mahu memandang wajah lelaki yang mengkhianati arwah mamanya. Apa jua masalah yang dia hadapi tidak perlu dia rujuk pada papa. Dia sudah besar panjang dan tahu apa yang terbaik untuknya.

            “Itu bukan urusan papa.” Desis Putri Tasnim.

            “Ianya tetap urusan papa kerana Tas adalah anak papa.”

            “Anak?” Putri Tasnim memalit senyuman tawar. “Ingatkan papa sudah lupakan Tas? Siapalah Tas pada papa? Papakan lebih mementingkan Puan Hanni Sofea itu dari Tas yang sedarah sedaging dengan papa ini. Papa sanggup tampar Tas untuk membela isteri kesayangan papa itukan?” Sinis bicara Putri Tasnim.

            “Tas…papa ke sini bukan mahu membuka memori lama. Papa akui kesilapan papa pada Tas dan arwah mama Tas. Kes kita kali ini adalah berlainan Tas. Papa tak boleh terima yang Tas berkahwin tanpa pengetahuan papa. Papa ini masih hidup lagi Tas. Papa ini wali Tas!” Bangkang Encik Johari. Payah jika ada anak gadis yang keras kepala dan hati batu seperti Putri Tasnim ini.

            “Urusan peribadi Tas tiada kaitan dengan papa! Suka hati Taslah mahu berkahwin dengan siapa? Papa jaga family papa saja!” Putri Tasnim tidak mahu mengalah.

            “Tasnim!” Encik Johari sudah menaikkan volume suaranya. Encik Johari mula menyinga.

           “Apa yang Tas buat adakalanya memang melampau bagi papa. Sudahlah Tas berkahwin tidak memberitahu papa…Tas sanggup kurung suami Tas di dalam rumah tu apa kesnya? Tas mahu jadi ‘queen control’? Tas…syurga isteri di bawah telapak kaki suami tahu!

            Putri Tasnim mengetap bibir. Dia memang mengawal sepenuhnya tindak tanduk Tiryaq agar lelaki itu tidak membawa masalah besar kepadanya kelak. Lelaki pembawa malang! Dia bukan rela berkawin dengan lelaki itu! Berkahwin pula dalam suasana yang mengayat hati! Perkahwinan bad of the year dalam sejarah! Tiada pelamin, tiada inai di jari, tiada tetamu dan tiada segala-galanya seperti perkhawinan yang dia impikan.

            “Habis di mana pula syurga untuk Puan Hanni Sofea? Papa bagi kebebasan sepenuhnya pada perempuan itu berjoli sakan di luar bukan? Papa pandai menasihati anak sendiri tetapi papa tidak pandai menasihati isteri muda papa itu!”

            Encik Johari menarik nafas panjang. Ada saja bidasan dari Putri Tasnim. Degil! Tidak makan nasihat!

            “Papa mahu bertemu dengan suami Tas?”

            Papa mahu bertemu dengan Tiryaq? Dia tidak akan benarkan! Mengapa semua orang mahu bertemu dengan suaminya?

            “Tidak! Tas tidak mahu papa bertemu dengan dia.”

            “Kenapa? Papa tidak kisah menantu papa kaya atau miskin. Apa yang penting hati budinya. Dan papa tidak suka Tas mengawal dan membuli suami Tas.” Tanpa dijemput Encik Johari melabuhkan punggung pada kerusi duduk anaknya itu. Empuk kerusi milik Putri Tasnim ini. Selesa sekali.

            “Papa mahukan yang Tas ‘queen control’!”

            “Tas…kalau tak suka dia bebaskan dia…kenapa perlu mahu ikat dia dengan perkahwinan? Papa tahu dalam hati Tas masih terukir nama arwah Tazriq.”

            Putri Tasnim membisu. Dia tidak akan meminta cerai dari Tiryaq. Dia sendiri
akan buat Tiryaq melepaskan dia. Reputasi mahu kena jaga juga. Tambahan pula rahsia perkahwinannya sudah terbongkar! Kalau mereka tahu dia berkahwin kerana kena tangkap basah? Nahas jawabnya.

            “Tas sudah melupakan dia! Jangan sebut nama dia di depan Tas lagi!” Suara Putri Tasnim bergentar. Dia menggenggam rantai perak pada leher jinjangnya itu.

            “Kalau begitu papa mahu bertemu dengan lelaki yang telah membuka pintu hati anak papa yang berpagar dengan batu itu.” Encik Johari menongkat dagu. Dia tidak percaya yang Putri Tasnim sudah melupakan Tazriq. Rantai perak berbuah hati itu masih terhias di leher Putri Tasnim.

            Nampaknya papa juga berdegil mahu bertemu dengan suaminya.


STAF-staf Elite berbisik sesama sendiri. Siapakah lelaki kacak yang sedang berbual dengan Cherly itu? Adakah teman lelaki Cherly? Mungkin juga? Senyumannya sungguh memukau. Jaime menyiku lengan Cherly setelah melihat lelaki itu mula menbgaturkan langkah ke bilik pejabat Putri Tasnim. Terangkat-angkat kening lelakinya.

            “Siapa itu?”

Husband Cik Putri Tasnim.”

What!” Mulut Jaime terlopong besar.

Cherly sendiri juga agak terkejut. Patutlah Putri Tasnim menyorok suaminya.

Pintu bilik pejabat Putri Tasnim diketuk perlahan. Putri Tasnim merengus kecil. Siapa pula yang datang mengacau. Dia sudah berpesan kepada Cherly tidak membenarkan sesiapa pun masuk ke biliknya.

“Saya tidak mahu diganggu!”

Pintu blik pejabat itu terkuak perlahan. Mata Putri Tasnim yang sudah membulat besar itu semakin besar melihat tetamu yang tidak undang lagi seorang itu. Tetamu tidak diundang yang pertama adalah papanya. Tetamu yang tidak diundang yang kedua adalah TIRYAQ!

“Assalamualaikum…maaf mengganggu awak sebentar di sini.” Ucapnya. Tiryaq melirikkan senyuman menawannya dengan mata terkerdip-kerdip.

“Cherly!” Bergema suara Putri Tasnim menjerit nama pembantunya itu.

Encik Johari pula terkebil-kebil memandang Tiryaq. Siapa pula lelaki kacak seperti kacukan orang putih ini. Sungguh tinggi lampai orangnya.

Terkocoh-kocoh Cherly masuk biliknya. Gadis cina itu hanya tersenyum memanjang sahaja.

 menghalakan jari telunjuknya pada muka Tiryaq yang masih dok tersenyum manis itu. Dia tahulah senyuman Tiryaq menawan kalbu. Tetapi tidak perlulah mahu tersenyum begitu ketika keadaan genting begini! Hantu punya Tiryaq. Dia bikin kejutan lawak antarabangsa.

“Kenapa tidak beritahu saya tentang kedatangan malaun ini?” Putri Tasnim.

            “Maaf…suami cik yang handsome ini kata dia mahu buat surprise untuk cik.” Masakan suami sendiri mahu melawat isteri pun tidak boleh? Hairan…

            Suami! Jadi lelaki ini adalah suami kepada anak gadisnya? Encik Johari meneliti Tiryaq dari atas hingg ke bawah. Tandan dahinya berkerut.

            “Tiryaq!Putri Tasnim mengerling ke arah suaminya itu.



12 comments:

  1. bestbset kak ilya..nak lagi

    ReplyDelete
  2. wah...semua dh kenal tiryaq ni...adei, pendek pulak entry ni....hehe

    ReplyDelete
  3. malaun tu laaa...ksian :P

    >>niCk<<

    ReplyDelete
  4. Saya harap Tiryaq lebih bijak dalam menghadapi musuh-musuhnya

    ReplyDelete
  5. malaunnn....wahh...maki best ni..go akak..

    ReplyDelete
  6. bestnya..x sabr nk tau kisah seterusnya..cepat2 sambung akak..adeh..semkin terpukau dgn TIRYAQ..haha

    ReplyDelete
  7. ke...pkck johari tu familiar ngn nama tiryaq?

    ReplyDelete
  8. mak aih malaun di panggilnya depan bapak dia pulak tu.harap tiryaq guna kuasa vetonya utk menjinakkan si tas ni.garang sangat.

    ReplyDelete
  9. hehehe...
    suprise...
    tiyraq datang ofis..
    dahlah tu ada bapa mertua tu...
    apa akan jadi selepas ni ye...
    sis nak lagi...

    ReplyDelete
  10. Hahaha... kesian Tasnim.. tapi kelakor... tetiba papa dia yg dah lama tak jumper muncul kat opis, tak bagi jumpa husband dia, tup2 Tiryaq muncul kat opis, semua org dah kenal husband Putri Tasnim... mesti Tiryaq ok je dgn bapa mertua dia.. org lain mesti kenal Tiryaq ni.. Tasnim je tak... hehehehe... best!! mantap 2x!

    ReplyDelete
  11. 1 jek nk taw...biler nk sambung lg, huhuhu

    ReplyDelete
  12. Hehehehe...terima kasih atas komen2 anda pada QC...tak sangka ramai yg mengikuti siri ini di blog akak :) dengan kisah Tasnim dan Tiryaq yang mencuit hati anda

    ReplyDelete