Tab Menu

Followers

Monday, September 26, 2011

Queen Control - Bab 19

“TIRYAQ!” Putri Tasnim rasa mahu mencekik leher Tiryaq. Mamat seorang ini berani keluar dari rumah tanpa memberitahu pada dia terlebih dahulu. Tiryaq memang degil nampak gayanya. Hairan? Macam mana pula dia boleh tahu pejabat ini? Tiryaq mengekori gerak-geri diakah? Kalau betul lelaki blur ini memang licik!


            “Awak marah?” Sengaja Tiryaq menyoal. Sudah gaharu cendana pula, sudah tahu bertanya pula. Agak Tiryaq mahu makan kasut tumit tingginya.

            “Tak! Saya suka sangat-sangat!” Putri Tasnim buat muka senyuman yang paling manis sekali.

            “Baguslah kan Cherly.” Dia mengalihkan mata ke arah gadis cina yang masih tercegat berdiri di depan pintu itu.

            Cherly turut tersengih. Macam romantik saja suami Putri Tasnim ini. Orangnya pun kacak walaupun agak selekeh. Dia suka pada tahi lalat di atas bibir Tiryaq itu. Sweet charity!

            Putri Tasnim bengkek. Apa tujuan Tiryaq datang ke pejabatnya. Kedatangannya pula tepat ketika papanya ada di sini. Pening-pening! Kepala Putri Tasnim sudah tidak larat menanggung beban masalah yang dicari sendiri.

            Encik Johari memerhati saja lagak gaya Putri Tasnim. Kenapa anak gadis itu berkeras sangat tidak mahu dia bertemu dengan menantunya ini? Dia tengok tiada cacat celanya.

“Ini ke bakal menantu papa?” Encik Johari bangun dan mengaturkan langkah ke hadapan Tiryaq. Bibir tua itu memalit segaris senyuman. Papa Putri Tasnim ini masih tampak segak dan bergaya. Tiryaq tentu sahaja mengenali Encik Johari. Malaysia ini kecil.

            Tiryaq mengangkatkan keningnya. “Ini papa awak?” Dia mengerling sekilas ke arah Putri Tasnim. Putri Tasnim mencebik. Kalau sudah tahu jawapannya tidak perlulah bertanya lagi. Mamat seorang ini memang sengaja!

            Muka dia macam familiar sahaja. Macam orang itu? Bisik hati kecil Encik Johari. Dia merenung Tiryaq dari atas hingga bawah. Kalau Tiryaq berpakaian kemas pastinya Tiryaq seperti orang itu.

            Putri Tasnim merasa tidak selesa melihat papanya meneliti setiap sudut keperibadian Tiryaq yang tidak sehebat mana itu. Tengok Tiryaq sampai mahu terkeluar biji mata.

            “Jemputlah datang makan malam di rumah papa. Ajak Tas sekali.” Ini peluang untuk dia merapatkan jurang dengan Putri Tasnim.

            “No!” Putri Tasnim membalas bagi pihak Tiryaq.

            “Tas…apa salahnya papa mahu mengenali suami Tas ni. Lagipun sudah bertahun kita tidak makan bersama.” Encik Johari seakan mengharap. Sukar sekali mahu memujuk hati batu anak gadisnya.

            “Kami akan pergi.” Suara Tiryaq.

            Putri Tasnim terperanjat sakan dengan keputusan yang dibuat oleh Tiryaq tanpa persetujuan darinya. Sesuka hati dia buat persetujuan ya!

            “I tidak akan pergi!” Bantah Putri Tasnim. Dia mula menjegilkan biji matanya.

            “Tasnim! Tak baik meninggi suara pada suami.” Encik Johari tidak berkenan betul dengan suara ala Fantasia Barrino itu. Sungguh mendadak perubahan pada anak gadisnya yang sebelum seorang yang lemah lembut.

            Wah-Wah! Papa sudah membela lelaki ini pula. Ini yang buat Putri Tasnim tidak senang hati. Bagaimana kalau Tiryaq bongkarkan rahsia perkahwinan mereka? Berita terkini hiburan sensasi jadinya.

            “Sesekali kena dengar cakap suami jugakan.” Tiryaq mengenyitkan mata kanannya.

            Terketap-ketap bibir Putri Tasnim. Kali ini dia memang sudah terperangkap. Dia terpaksa mengalah. Dia beralah tidak bererti dia kalah!

            “Mmm…apa hal you datang ke ofis I?” Putri Tasnim mengubah topic perbicaraan mereka.

            “Oh! Saya terlupa mahu bagi bekalan lunch untuk awaklah, sayang.” Tiryaq menunjukkan mangkuk tiga tingkat itu kepada Putri Tasnim. Dia juga mendapatkan alamat Putri Tasnim dari Mr. Liu. Hebat juga pejabat isterinya ini.

            “Hah!” Putri Tasnim sudah terlopong. Tiryaq datang semata-mata mahu hantar bekalan makanan tengahari untuk dia.

            “So sweet!” Suara Cherly yang sejak tadi membisukan diri.

Tiryaq ini memang memeningkan kepala otak dia. Mata Putri Tasnim mula berpinar-pinar. Dia rebah di hadapan Tiryaq. Kecoh sebentar di dalam bilik pejabat itu. 

TIRYAQ meletakkan telapak tangannya di atas dahi Putri Tasnim mengikut saranan Encik Johari yang berlagak seperti doktor di situ. Tidak panas? Rasanya dia tahu kenapa Putri Tasnim pengsan mengejut begini. Kebelakangan ini Putri Tasnim tidak mengambil sarapan pagi. Konon mahu berdiet sebab dia kata isterinya itu sudah berisi. Putri Tasnim ambil berat juga dengan kata-katanya itu. Kalau berisi sikit pun apa salahnya. 

            Encik Johari mengusap dagu. Kalau tidak demam masakan Putri Tasnim terkena dengan penyakit itu pula. Dia kerling wajah tampan Tiryaq. Apa mahu dihairankan kalau pasangan itu sudah berkahwin. Dalam usia begini sewajarnya dia sudah punya cucu.

            “Agaknya Tas mengandung Tiryaq.” Suara Encik Johari perlahan tapi jelas didengari oleh Tiryaq dan Cherly.

            Tiryaq tersenyum simpul mendengar terkaan dari bapa mertuanya itu.

            “Agaknya kot.” Dia mengiakan.

            “Really!” Cherly sudah bersorak gembira buat ketuanya itu.

            “Tak perlu nak agak-agak lagi Tiryaq. Papa yakin Tas mengandung.” Encik Johari pula yang lebih-lebih.

            Cherly menganggukkan kepala bersetuju dengan kata-kata Encik Johari. Dia sempat menjeling nakal ke arah Tiryaq. Suami Putri Tasnim ini memang murah dengan senyuman.

            “Apa yang bising-bising ni!” Putri Tasnim bangun dari sofa sambil memicit-micit kepala yang berdenyut. “Siapa yang mengandung?” Dia ada terdengar suara-suara yang menyebut perkataan ‘mengandung’ itu.

            Cherly menelan air liur melihat wajah serius Putri Tasnim. Dia dan Encik Johari saling berpandangan.

            “Sayanglah yang mengandung. Siapa lagikan.” Jawab Tiryaq selamba.

            Sayang? Berani dia panggil aku sayang lagi di depan papa.
            “Apa you kata tadi?”

            “Saya cakap sayanglah mengandung.” Tiryaq bercakap-cakap kuat di telinga Putri Tasnim.

            “Hah!” Muka Putri Tasnim berubah seratus percen. Siapa pula yang pandai-pandai buat tafsiran mengarut ni? Bila pula dia mengandung? Kenapalah ada sahaja masalah yang membebani kepala dia?

            “La…biasalah kalau perempuan yang sudah berkahwin mengandung Cik Tas. Mesti comel anak Cik Tas dengan Encik Tiryaq nanti.”  Nampaknya Cherly yang terlebih teruja.

            “Apa yang kamu merepek ni Cherly?” Selamba saja Putri Tasnim mengetuk kepala Cherly. “Kamu semua buat saya sakit jiwa!” Gerutu Putri Tasnim. Dia memandang ketiga-tiga manusia itu. Wajah Tiryaq yang lebih menyakitkan hati.

            Putri Tasnim meluru ke luar dari biliknya dengan hati yang panas. Dia menjadi perhatian pekerja-pekerjanya yang lain. Mereka saling berbisik sesama sendiri.

            Jamie terhegeh-hegeh menyaingi langkah Putri Tasnim. Dia tidak sabar mahu menyoal siasat ketuanya itu. Konon tidak mahu tunjuk suami dia. Alih-alih suaminya yang kacak itu datang melawat ke pejabat Elite ini.

            “Miss Tas…patutlah you tak nak tunjuk kat we all husband you. Handsome gila rupanya.” Jamie menegur. Tersengih-sengih dia mempamerkan barisan giginya.

            Putri Tasnim behenti melangkah. Jamie turut behenti sama. Wajah cemberut Putri Tasnim agak menghairankan Jamie. Perempuan mesti gembira bila suami datang melawat tetapi dalam kes Putri Tasnim ini lain pula. Dia memang tidak membenarkan Tiryaq menjejakkan langkah ke Elite!

            “Jangan bagi I jadi putting beliung di sini!” Kerlingan maut Putri Tasnim sudah boleh buat Jamie sesak nafas.

            Putri Tasnim melangkah keluar dari Elite. Gosip panas mula menular di dalam Elite!

 “TIRYAQ harus dihapuskan!” Tengku Tyea menjegilkan biji mata kepada lelaki misteri itu. Dia tidak faham mengapa lelaki itu amat mementingkan Tiryaq di dalam rancangan mereka.

            “Kalau you apa-apakan Tiryaq bermakna you juga mengapa-apakan I. Ingat Tengku Tyea, Tiryaq amat penting pada I.” Lelaki yang sebelum ini bersikap tenang itu mula menunjukkan taring. Tengku Tyea menelan air liur. Jantungnya berdengup pantas.

            “Apa perhubungan you dengan Tiryaq?”

            Lelaki misteri itu membisu. Dia bingkas bangun dari kerusi yang membelakangi Tengku Tyea. Sebaik sahaja melihat wajah lelaki misteri itu, wajah Tengku Tyea berubah mengejut. Jelas riak pucat di situ.

            Benarkah apa yang yang dia lihatnya? Orang yang disangka sudah lama terkubur itu masih bernyawa lagi di atas muka bumi ini.

            “Jadi you adalah…” Tergagap-gagap Tengku Tyea mahu mengeluarkan suaranya.

            “Suprise! Tyea…tidak gembira melihat uncle berdiri di sini?” Lelaki itu ketawa kecil.

            Tengku Tyea berundur beberapa langkah ke belakang.

            “Tak mungkin!”

            “Tiada yang mustahil untuk memalsukan kematian uncle, Tyea.”

            “Jadi…”

            “Ya…uncle mohon maaf atas kematian Tazriq.”

            Tengku Tyea tergamam. Benarlah kemalangan maut yang menimpa Tazriq adalah dirancang.

            “Tapi Tazriq anak uncle, masakan uncle sanggup…”

            “Uncle tidak membunuh Tazriq. Apa yang berlaku pada Tazriq adalah di luar dugaan uncle.” Dia mengeluh kesal.

            Tengku Tyea mengetap bibir. Wajah Tazriq berlegar-legar di ruang matanya. Dia lebih suka jika Tiryaq yang mati dan bukannya Tazriq. Namun lelaki ini lebih mementingkan nyawa Tiryaq. Lebih baik dia jangan bermain api dengan lelaki ini. Dia perlu menyusun semula rancangannya. Jangan terburu-buru.

            Dia akan meminta orang-orang suruhan behenti seketika menjejaki Tiryaq. Nahas dia jika lelaki ini tahu. Kata orang sarang tebuan jangan dijolok. Pintu bilik itu terkuak perlahan. Wajah Apple dan Puan Sahara memberikan kejutan kali kedua buat Tengku Tyea Apple, setiausaha memerangkap orang setia Tiryaq. Tengku Tyea mengorak segaris senyuman sini di hujung bibir. Cerita bertambah menarik!

            “Tuan.” Apple sempat mengerling sekilas ke arah Tengku Tyea. Wanita yang menjengkelkan bagi Apple. Dia tidak menyenangi kehadiran Tengku Tyea di sini.

            Apple dan Tengku Tyea saling menatap antara satu sama lain. Sebaliknya Puan Sahara sudah melabuhkan punggung di atas sofa. Wanita itu lebih senang membisu sambil membelek majalah yang telah sedia ada.

            “Kita perlu tunggu dua lagi tetamu kita di sini.”

            Dahi licin Tengku Tyea berkerut. Ada lagi tetamu yang dinanti. Siapa? Dia tidak tahu ada orang lain yang turut berkomplot dengan lelaki ini.

5 comments:

  1. yessss!!! episod baru~
    ske.ske.ske. :)

    ReplyDelete
  2. wah n3 kali ni lebih suspens...
    suke2...
    thanks sis

    ReplyDelete
  3. sgt suke cite nih...wahhh...sgt mendebarkan....cik ilya...keep it up....

    ReplyDelete
  4. makin menarik..siapa tuan tu pada tiryad ya..jgn2 ayah tiryad x??
    sabar menanti bad seterusnya..

    ReplyDelete
  5. the story line now become more complicated... love it !
    thumbs up kak Ilya...

    ReplyDelete