Tab Menu

Followers

Monday, April 19, 2010

Coke And Sundae_30

MEMBAHANG muka Azyan kena usik dengan budak-budak kelab. Syakir hanya dia membisu saja ketika berada dalam bas. Sedikit pun dia tidak tergugat dengan usik-usikkan budak kelabnya. Yang penting pencuri-pencuri yang menyelongkar khemah mereka telah diketahui. Dah agak dah mesti kerja kera dalam hutan. Sedihnya diari penting Syakir langsung tidak dapat dikesan. Monyok saja muka Syakir hingga mereka sampai ke detinasi.

Syakir membantu Sofi dan Mat Karan memunggah barang dari perut bas. Azyan memerhatikan saja Syakir melakukan tugasnya. Muka Azyan mula merah bila pandangan mata mereka bersatu. Macam mana ni? Nak luahkan perasaan dekat seseorang bukan satu kerja yang mudah. Lagi pun orang yang aku itu mungkin takkan suka pada aku. Kata orang bila kita dah sedar yang kita suka dengan seseorang, makin lama kita akan menjadi suka dekat orang tu macam kes akulah ni. Jantung aku dah kencang berdetap.

“Kau nampak macam tak sihat je? Merah semacam muka kau. Demam ke?” Syakir tiba-tiba muncul di sebelah Azyan. Azyan naik cuak. Terhinjut-hinjut dia beralih dari Syakir.

“Sibuklah kau ni. Jangan suka-suka hati dekat dengan aku!” marah Azyan. Azyan berlalu menuju ke bilik kelab. Syakir garu kepala lagi. Erghhhh! Aku dah takleh nak bercakap macam biasa dengan dia. Makin lama dekat Syakir makin sukar aku nak kekang perasaan dekat hati aku ni.

“Aku rasalah, si Azyan tu ada suka kat seseorang dah.” Nani memandang Mat Karan.

“Kau boleh agak tak sapa yang dia suka?”

“Tahu sangat! Tapi orang tu pulak yang tak sedar.” Nani mengerling Syakir yang sudah duduk bercangkung menguis-guis tanah.

“Orang yang lambat pikap betul.” desis Nani lagi.

“Hehehehehe…sekurang-kurangnya rancangan bodoh kita menjadi. Syakir mesti bengang gila kalau dia tahu kita yang dok pakat korek lubang tu.”

“Biar pecah di perut jangan pecah di mulut.” Nani dan Mat Karan sama-sama ketawa.

Susahlah kalau macam ini. Aku perempuan takkan aku nak luahkan perasaan pada dia dulu. Macam perigi cari timba pulak. Tak sangka aku boleh jatuh cinta apda mamat yang mulut tak ada insurans tu. Sedangkan Syakir tak ada langsung memenuhi ciri-ciri lelaki idaman aku. Kerasian pula pada tanda pangkah. Apa pulak aku nak cakap pada Rizlan nanti? Tak payah cakap pun sebab aku dengan Rizlan tak declare apa-apa lagi. Yang penting sekarang aku dah tahu siapa orang yang aku suka. Aduh! Serabut kepala otak aku. Aku nak pergi melantak dululah. Azyan patah balik tak jadi melangkah masuk ke dalam bilik kelab teater.

“Yan…” Azyan behenti melangkah. Bagaikan kejutan elektrik bila dia dengar suara itu. Jantung Azyan berdengup kencang. Gabra siapa kata gabra kalau orang itu yang menegur.

“Err…errr…S…Syakir.” Dah jadi guguplah pula.

“Boleh tak kita berbicara sebentar.”

“Bincang pasal apa ni? Pasal watak Tuan Puteri Gunung Ledang itu ke?” Azyan tanya macam orang bodoh. Akhir tahun inikan mereka ada pementasan Puteri Gunung Ledang. Azyan dengan bangganya dapat pegang Puteri Gunung Ledang menyingkirkan Emelda si gedik. Ingat perempuan lawa itu saja yang terer berlakon. Dia pun ada bakat terpendam jugaklah.

“Bukanlah.”

“Habis tu?”

“Yan…aku ni tak pandai bermadah-madah. Aku bukan mat jiwang karat yang pandai mengatur kata.” Lain macam saja bunyinya. Muka Syakir pun nampak merah jugak. Malu-malu harimau katakan. Kalau nak kata malu-malu kucing tak sesuailah.

“Nak cakap apa ni cepatlah! Aku dah makin lapar tahu tunggu kau nak bercakap.” Saja Azyan meninggikan suara. Dalam hati dah kembang kucup nak dengar Syakir meluahkan bicaranya. Moga-moga Syakir juga rasa apa yang dia rasa.

“Yan…a…aku…aku sebenarnya….” Syakir menelan air liur berkali-kali. Payah rupanya nak meluahkan perasaan ni. Ingatkan senang sangat tadi.

“Kau nak cakap apa ni. Aku dah penat berdiri di sini tau. Kaki aku pun makin berdenyut-denyut.”

“Kalau begitu aku bawa kau pergi kliniklah dulu.”

“Apa ni! Tadi beria-ia kau kata ada perkara nak cakap dengan aku. Cakaplah cepat!” marah dah Azyan. Syakir ni berlengah-lengahlah. Kalau tak reti nak bermadah-madah, apa susahnya straight the point kan senang.

Syakir mula garu kepala. Rambutnya yang ala-ala stail Jepun mula tak terurus. Asyik dok memikirkan macam mana nak susun ayat. Itupun nasib baik ada Nani dan Mat Karan yang membantu. Harapkan dia ayat tunggang-langgang adalah. Kalau ayat nak bergaduh dengan Azyan bolehlah tersusun dengan kemas. Syakir keluarkan kertas yang sudah renyuk dari poket seluarnya.

Tingkah Syakir buat Azyan kerut dahi. Apahal pula Syakir kena tengok kertas tu. Azyan tepuk dahi. Nak cakap depan aku pun kena tengok dialog jugak ke? Azyan dah tutp mulut tahan tawa. Azyan rasa biarlah Syakir susun atur dulu ayat sebelum bersemuka dengan dia. Tak mengapalah. Dia boleh bagi Syakir masa.

“Takperlah. Aku rasa aku boleh tunggu sampai kau bersedia nak bercakap.” Azyan mengayunkan kakinya. Merajuk puna ada sikit dalam hati ini.

“Nanti dulu, Yan!” Syakir ligat memaut lengan Azyan. Terbantut langkah Azyan. Mujur tak tersungkur. Kalau jatuh pun Syakir boleh sambutkan.

“Aku laparlah Syakir. Kau susun dululah ayat-ayat kau tu.”

“Yan…A…aku sukakan kau.” suara Syakir tetap tersekat-sekat. Makin merona merah muka Azyan. Mungkin dah resam manusia agaknya dengan cinta je kita boleh jadi lemah….boleh jadi kuat dan jugak boleh jadi sangat bodoh.

“Kau cakap apa tadi? Aku tak dengarlah.” Azyan menadahkan telinganya pada Syakir. Bukan tak dengar. Aku cuma nak dengar Syakir katakan sekali lagi. Suara Syakir mengucapkan ‘aku sukakan kau’ itu menusuk jiwa perempuan ku ini. Lembut habis.

“Aku cuma cakap sekali aja tau!” Syakir mengendurkan sedikit suaranya. Muka Syakir makin merah-merah dah. Malu siot nak ulang ayat-ayat keramat tadi. Azyan saja buat-buat taik ayam….buat-buat faham pula. Ambik! Dah berpantun dua kerat aku dah.

“Eleh! Malulah tu konon.” Azyan mencebik bibir.

“Mana ada malulah! Tak mainlah lelaki nak malu-malu ni.” bentak Syakir. Tahap volume suaranya dah jadi sepeti biasa.

“Cakap aja kau malu!”

“Malas nak layan kau!” Syakir laju mengatur langkah. Mulut terkumat-kamit ber-
bicara entah apa ntah. Azyan melirik senyuman melihat gelagat Syakir yang gelabah habis itu.

Syakir…aku pun sukakan kau. Namun kata-kata itu tidak terluah dari bibir Azyan. Betul kata Salwa. Kadang-kadang jodoh kita berada depan mata kita cuma kita saja yang tak perasan kewujudan dia. Dan jodoh kita itu tidak semestinya orang yang serba serbi serasi dengan kita. Anjing dengan kucing pun boleh berbaik. Adidas and Versace pun boleh bersama. So coke and sundae pun boleh bersatukan.

6 comments:

  1. hohoohoh.
    nak pula yan yg mluahkan cnta dia kat syakir...
    klu yan x ckp mcm mna syakir thu yan pun suke kat dia...
    x sbr nak tnggu yan ungkpkn kta cnta untk syakir...
    smbung2x...

    ReplyDelete
  2. syakir....syakir.......mesti lepas ni syakir tak tentu arah bila dah ckp pasal perasaan dia kat yan........kalaulah dia tahu yg dia tak bertepuk sebelah tangan...... .heheheeeeeeeee.. .best!!best!!!!!!nak lagi....................

    ReplyDelete
  3. hahaha..kelakar lak si syakir nih...
    masa bergaduh cakap macam air mencurah2...
    tp masa nak luahkan perasaan...
    terkucar-kacir lak...
    siap ngan kertas lg...
    lawak2....
    Alahai....syakir wei...

    ReplyDelete
  4. bestbestbest! nak sambingan! :D:D

    ReplyDelete
  5. waa...x sbor nk tgu nvl ni kuar!!

    ReplyDelete
  6. Sapa tahu boleh cari novel ni kat na?

    ReplyDelete