Tab Menu

Followers

Monday, October 29, 2012

Enjit-Enjit Semut - Bab 3



“KURANG hajor punya lembu! Berak merata-rata tempat tak minta izin pada tuan rumah!” A’an merungut-rungut sambil menyodok tahi lembu yang berlonggok di halaman rumahnya itu. Berani betul lembu-lembu Pak Ali berak merata di kawasan larangan ini. Johnny pun tidak berani melakukan perbuatan tidak senonoh itu. Al-maklumlah A’an amat mementingkan kebajikan Johnny. Bukan macam Pak Ali jiran sebelahnya itu. Lembu dengan tuan sama saja bengapnya. Memang nak kena lembu-lembu Pak Ali ni! Dah lah berak merata tempat, boleh pulak menatang tak sedar diri ini duduk relaks depan mata dia sambil memerhatikan dia. Ingat dia kuli ke? Tolonglah….! Aku baru sapu halaman rumah ni tahu tak! Korang buat baja pulak.

            Apa lagi, A’an menolak kereta sorong yang sudah penuh dengan tahi-tahi lembu itu menuju ke rumah sebelahnya. Tahi-tahi lembu itu dilonggokkan di depan rumah jiran yang tak tahu adab berjiran itu. Lembu-lembu Pak Ali pulak dia ikat pada pokok durian di belakang rumahnya. Biarkan dulu lembu-lembu yang memang tak faham bahasa itu melepak di situ. Tuannya memang tak dapat cari punyalah. Bila dia mengadu, Pak Ali tak mengaku lembu dia berkeliaran. Konon-konon lembu-lembu dia terjaga rapi. A’an menyapu-yapu tangannya tanda puas hati. Terukir senyuman jahat di bibir A’an. Dah lama dia merancang nak buat sesuatu bagi orang tua itu kena lemah jantung. Bergegas A’an naik ke rumah papan beratap Zin itu. Ligat tangannya menekan-nekan nombor pada telefon kepunyaan TELEKOM itu.

            “Kau telefon siapa tu, A’an?” Soal Opah yang baru usai solat Asar itu. Tambah berkedut di dahi bila Opah mengerut.

            “A’an nak telefon Abang Senin.” Balas A’an acuh tak acuh.

            “Nak buat apa kau telefon Senin lori tu?” Opah menyoal lagi. Pelik sangat bunyinya.

            “A’an ada projek besar dengan Abang Senin. Projek baik punya cilok. Opah janganlah menyibuk ye.”

            Makin berkerut dahi Opah. Tak pernah-pernah si A’an ni buat projek dengan Senin lori. Macam ada yang tak kena aje. Opah mengintai dari celah tingkap. Bila pulak ada lembu-lembu diikat pada pokok durian belakang rumah tu.

            “Projek apa kebendanya tu A’an? Macam cerita Adlin Shauki je dengarnya.”

            Waduhhh! Opah pun kenal Adlin Shauki. Ingatkan orang tua itu hanya tahu pelakon dulu kala je. Yang ceritanya kaler hitam putih. Boleh tahan jugak Opahnya ini.

            “Projek nak merompak Bank Negara!” Balas A’an. Malas betul melayan Opah. Suka sangat bertanya soalan. Lagi sekali orang tua itu garukan kepala. Tak lama kemudian Opah gelengkan kepala lagi. A’an hanya tersengih. Tahu pun Opah sakit kepala. Banyak sangat soalnya.

            “Wei! Aku tipon banyak kali naper tak angkat!” Marah A’an.

            “Sowey. Abang memandu tadi. Mana boleh angkat phonelah A’an. Tak pasal-pasal kang kena saman dengan polisi.”

            “Wah-wah! Speaking pulak. Sini kampunglah, polisi mana nak saman kau! Mengarut betul Abang Senin ni!”

            “Ikut peraturan jalan raya beb! Apahal telefon abang ni? Nak ajak abang pergi dating ke?”

            “Jangan nak buat ayat mengada! Takder maknanya aku keluar dating dengan kau, Abang Senin! Aku nak abang tolong aku handle satu projek baik punya cilok. Boleh kita bagi sorang lima puluh percen. Lepaslah duitlah rokok abang nanti.”

            “Projek baik punya cilok. Apa nama kau pakai da!”

            “Tunggu apa lagi. Datang sini. Aku dah tak sabar dah. Lepas ini adalah yang kena histeria. Hahahahaha!” Besar tawa anak dara seorang ini. Tak ada cover langsung.

            Beberapa minit bercakap dengan Abang Senin, A’an letakkan ganggang telefon. Kang tak pasal-pasal bil melambung tinggi. Malaslah nak ikat perut untuk bayar bil. Abang Senin pakai handset tentulah mahal kena caj. Sewa pun sudah sampai dua puluh lebih. Tambah pengunaan telefon sebanyak sepuluh ringgit contohnya. Jumlah kena bayar tentulah tiga puluh ringgit. Cekik darah jugak TELEKOM ni!

Lagi untung pakai Handset. Masuk topup aje. Kalau dah abis tak perlu nak kena potong line macam telefon biasa. Masalahnya A’an mana ada duit nak beli handset. Handset yang cikai (secondhand punya) pun tak mampu beli tau. Iyalah nak fikir duit belanja rumah lagi. Yuran empat orang jin ifrit lagi. Entah bilalah nak dapat pakai handset. Peah yang makan tidur tak berkerja itu pun ada handset. Terlebih maklumlah yang Mak Eton memang sayang anak tunggalnya itu. Orang banyak tanah katakan. Duit pun banyak. Lainlah dia. Harta pun tiada. Duit dalam ASB adalah dekat sepuluh ribu tapi sayang nak keluar. Tidak sesekali A’an mengusik duit simpannya itu.

            “Telefon balak (teman lelaki) ye?” Entah bila Hadif dan Hakimi tercongok depan A’an. Dua-dua tersenyum sumbing.

            “Jangan nak menyibuk hal orang lain!” Budak-budak ni memang pantang tengok orang senang sikit. Mengacau saja kerjanya.

            “Kakak ni tak sporting tau.” Gerutu Hadif.

            “Itu pun nasib baik akak tak humban kau empat orang keluar tau. Beruntung tahu dapat kakak sebaik aku ni.” A’an bercekak pinggang.

            “Beruntung ke Akim?” Hadif menyoal adiknya. Hakimi jungkit bahu. Tidak berani untuk membangkang. Kang kena sekeh dengan A’an pulak.

Jeng! Jeng! Jeng! Misi melarikan diri…

MELEBAR senyuman di bibir mungil Puan Rubiah melihat barang-barang hantaran yang sudah terpapar di depan matanya. Tercapai jua hajat di hati hendak bermenantukan Zetty montel. Zetty lagilah terlonjak-lonjak gembira macam kanak-kanak ribena bila menerima risikkan dari pihak Puan Rubiah dan suaminya. Sudah lama Zetty montel mengindamkan Jan jadi suaminya. Eeeiiiii mengerikan! Geli-geleman kalau Jan mendengarnya.

            Encik Mokhsin hanya mendiamkan diri dengan tindakan isterinya. Tidak membangkang langsung apabila Puan Rubiah cakap Jan sudah bersetuju hendak bertunang dengan Zetty montel. Payah kalau ada suami muka takder perasaan ini. Lantaklah! Janji Jan sudah bersetuju. Bukan senang nak memujuk anak bujang yang seorang itu. Degil nak mampus! Sepatah dia bercakap dekat dua puluh patah dibalasnya. Itulah Haizan Bin Mokhsin anak bujang Puan Rubiah Binti Haji Sulaiman.

            Bunyi deruman enjin Proton Persona berwarna maroon itu masuk ke halaman rumah banglo dua tingkat. Siapa lagi yang pulang kalau bukan anak bujang kesayangannya. Dalam rumah ini hanya Jan seorang yang pakai kereta buatan tempatan. Kereta yang dah agak rangkai itu akan dipergunakan khidmatnya selagi masih boleh bernyawa. Apa tidaknya sudah banyak kereta itu kali masuk ICU. Boleh dikira berapa kali Jan melakukan eksiden dengan kereta kesayangan abahnya itu. Abah pun sudah tidak kuasa hendak bertekak dengan Jan. Letih! Kata orang masuk telinga kiri keluar telinga kanan. Masalah di sini bukan orang yang melanggar dia tapi dia yang rajin sangat melanggar kereta orang. Berapa kali Persona berwarna maroon itu mencium buntut kereta lain. Kadang-kadang pening kepala Puan Rubiah nak melayan kerenah Jan yang adakalanya nakal dan serius.

            Lenggang-lenggok tubuh gempal Puan Rubiah dan ketinggian yang rendah itu menyambut anak bujangnya di muka pintu. Dari semalam senyuman Puan Rubiah tak lekang-lekang di bibir. Berseri-seri macam dia yang hendak kahwin. Jan pun dua kali lima jugak. Sengih memanjang. Cuma niat di hati dua beranak ini yang tidak sama. Jan sengih ada maksud yang tersurat dan tersirat begitu. Jan pun menunjukkan bakat lakonan yang tidak bertauliahnya. Siap dia puji melambung hantaran-hantaran yang emaknya itu tempah dari Che Wan Kamariah. Nama glamournya Che Kam. Che Kam buka bisnes menjual barang-barang nikah kahwin ni! Kalau-kalau rasa gatal hendak bertunang dan hendak kahwin datanglah ke kedai Che Kam. Kad jemputan pun boleh buat tempahan pada dia. Semua ada! Kalau hendak meminang yang empunya kedai pun boleh. Che Kam masih solo lagi tau.

            “Pandai mak Jan pilih kaler ye.” Jan membelek-belek salah sebuah barang hantaran yang sudah siap digubah cantik. Tuala mandi pun boleh dibentuk jadi buah-buahan.

            “Zetty sukakan warna ungu.”

            “Warna Zetty montel saja yang emak ingat. Warna kegemaran anak bujangnya ini emak ingat tak?” Jan buat manja-manja dengan emak. Biasalah hendak mengambil hati emak. Karang mak syak kang susahlah pulak.

            “Apa pulaknya mak tak ingat. Mak dah bagi tahu pada Zetty yang Jan sukakan warna biru ombak laut. Nanti bila kita ke sana Jan jangan lupa pakai baju melayu warna biru tau.” Puan Rubiah menarik hidung Jan. Jan ketawa kecil. Sempat dia mengerling dua orang kakaknya yang sudah bermuka cemberut.

Kak Misya dengan Kak Alin memang tak percaya langsung dengan Jan. Masakan begitu senangnya Jan menukar fikiran dia. Takdernya Jan nak suka pada Zetty anak Pak Akob. Ini mesti ada yang tidak kena. Bukannya mereka tidak kenal siapa itu Encik Haizan Bin Mokhsin. Kaki kelentong! Emak tu sudah kena tipu dengan anak bujang kesayangan dia.

“INI apa hal menyibuk di dapur ni!” desis Kak Misya. Tidak pernah-pernah nampak batang hidung Jan ke dapur. Buang tabiat ke apa adiknya ini?

            “Ala orang nak membantu sikit pun tak boleh ke? Nanti senang bila dah kahwin boleh jugak bantu-bantu bini kat dapur. Betul tak mak?” Terangkat-angkat kening Jan.

 Emak hanya melebarkan senyuman. Percaya sangatlah tu kata-kata Jan. Kak Misya mencemikkan muka.

            “Kalau dengan mak, kau bolehlah kelentong. Tapi dengan akak tak perlulah kau nak bermuka-muka Jan.”

            “Baguslah kalau akak dah kenal siapa adik akak ni. Dalam soal ini bukan salah Jan tahu.”

            “Tak baik Jan permainkan mak. Kesian kat mak tau. Jenuh dah dia prepare semuanya untuk Jan.” Kak Misya jegil biji mata. Dah agak dah. Jan bukan serius hendak bertunang.

            “Jangan risaulah. Jan buat jahat kecik-kecik aje.” Jan tersengih. Dia sudah merampas botol Nescafe dari tangan Kak Misya.

            “Eh! Bak balik botol Nescafe tu!” Gerutu Kak Misya. Terjengket-jengket dia nak mengapai botol Nescafe yang sudah diangkat tinggi itu.

            “Biar Jan yang buat air untuk minum malam.” Suara Jan. Botolnya masih diangkat.

            Kak Misya merengus kecil. Ada-ada saja kerenah adiknya itu. Lantaklah kalau Jan sudah ringan tulang sangat hendak menolong. Boleh jugak rasa air tangan orang bujang seorang ini. Kak Misya pun malas hendak bergaduh-gaduh mulut dengan Jan lagi. Ligat dia atur langkah keluar dari dapur. Muncung sedepa mulut Kak Misya.

            Apabila tengok line sudah clear, Jan pun mulakan rancangan jahatnya. Dia keluarkan sebotol ubat tidur dari kocek seluar track yang berwarna hitam yang berjalur putih itu. Jan beli di farmasi sebelum balik ke rumah. Itu pun dia sudah kena jeling-jeling dengan penjaga di farmasi tadi. Apa tidaknya gelagat Jan macam orang mahu lakukan jenayah. Ada soal siasatnya pulak. Penjaga farmasi itu bertanyakan ubat apa yang dicarinya. Dia membalas inginkan ubat untuk bunuh diri. Tercengang besar mulut si penjaga farmasi tu. Jan pulak siap ketawa terbahak-bahak buat lawak antarabangsa dia. Mujur penjaga farmasi tadi tidak buat laporan polis mengatakan mamat giler masuk dalam farmasi. Silap haribulan tidak ke naya duduk kat hospital bahagia. Meraung emak sekeluarga nanti.

            Dua biji pil tidur Jan masukkan ke dalam teko yang sudah siap dia bancuh air Nesface. Mulanya dia mahu bubuh semua pil tidur dalam botol tu. Karang tak pasal-pasal pulak mereka tak bangun-bangun tidur nanti. Terpapar depan muka akhbar. Encik Haizan Bin Mokhsin sanggup bunuh seisi keluarganya sebab dipaksa kahwin dengan Zetty montel. Tambah sikit di belakang nama gadis tidak tahu malu tu. Ada hati hendak kahwin lelaki sekacak aku! Tak layaklah. Jangan haraplah aku hendak berbini gadis semontel Zetty. Jan ketawa sendiri.

            “Amboi! Wanginya aroma Nescafe bakal penganti baru ni.” Suara Kak Alin seakan memerli.

            “Itu belum cium lagi aroma dalam bilik nanti. Lagi harum semerbak sampai Zetty tak sanggup mahu keluar bilik.” Balas Jan berjenaka. Dia tuangkan air ke dalam cawan masing-masing. Ada rupa persis anak daralah pulak. Nasib baik tak jadi noks. Yang lemah-gemalai gitu. Auwhhhh! Pengsan Puan Rubiah nanti.

            “Makin gatal adik aku yang sorang ni.” Kak Alin menjeling Jan tajam. Geram tengok Jan. Dari tadi asyik memanjang sengihnya. Kak Alin dan Kak Misya memang tak sedap hati.

            “Minum-minum. Jan dah kahwin nanti tak merasa dah nak minum air Nescafe istimewa yang Jan buat ni. Rugi tau kalau tak minum. Kalau minum pasti terus nak tidur.”

            “Kalau akak tak tidur akak ketuk kepala kau, Jan.” Kak Misya mengangkat cawan berjenama Arcopal berbunga ros merah itu. Perlahan-lahan Kak Misya menghirup minumannya. Ermmmm…sedap! Tak sangka anak bujang kesayangan emak itu pandai buat Nescafe.

“Kenapa mata mak ni rasa mengantuk sangat ni?” Puan Rubiah tengok muka Jan sudah menjadi lebih dari satu. Bertindih-tindih. Tidak lama kemudian Puan Rubiah sudah berdengkur halus.

Kak Misya dan Kak Alin dah terlentok di sofa. Abahnya pun sama. Molek terlentok di bahu emak. Comelnyaaaaa….Itu penangan ubat tidur yang Jan letak dalam minuman yang dia buat. Bila diperiksa, semuanya sudah tidur pulas. Jan angkat kaki masuk ke dalam bilik. Beg besar sudah siap berada atas katil. Surat cinta untuk emak pun sudah dia letakkan atas meja lampu tidurnya. Jan hantar sms pada Safuan. Rasanya mamat seorang itu sudah menanti di luar rumah. Perlahan-lahan Jan turun menggunakan tali yang disediakan dari tingkat atas itu. Bukan tidak boleh menggunakan pintu utama. Saja dia hendak buat aksi stunt sikit. Itu pun dia tiru macam dalam drama televisyen. Ada saja idea mengarut si Jan ni.

“Tak faham betul aku dengan kau, Jan. Buat apa nak susah-susah ikut tingkap atas tu? Tak ke bengap namanya.” Desis Safuan sebaik saja Jan membonceng di atas motorsikal cabuknya.

“Itu baru ada style. Dah namanya pun lari dari rumah. Mana boleh ikut pintu depan. Bergaya tak aku?”

“Nampak macam orang bangang adalah. Kalau dah tahu nak lari ikut tingkap baik kau tak payah bagi ubat tidur kat family kau tu. Buang karan ajelah.”

“Iya tak ya jugak ye.” Jan tersengih. “Tunggu apa lagi. Cabutlah!” Jan menepuk bahu Safuan.

Safuan gelengkan kepala. Ingat kawan-kawan! Orang belajar tinggi-tinggi ni tak semestinya otak dia bagus. Kekadang otak dia bangang jugak! Macam orang yang sedang dok membonceng belakang dia ni.

“Jan! Boleh tak jangan peluk pinggang aku kuat-kuat. Semacam pulak rasanya.” Gerutu Safuan. Kalau perempun cantik yang peluk tidak mengapalah jugak. Ini lelaki. Rasa semacam tau. Sudahlah dia dan Jan macam sepasang kekasih yang melarikan diri. Mintak dijauhkan. Dalam duk sibuk melarikan diri pun masih sempat juga Jan sembur minyak wangi satu badan. Kuat baunya menusuk ke lubang gua Safuan. Jan…Jan….

“Aku mana biasa naik motorlah kawan. Gemuruh! Kau bawak laju sangat.”

“Kau ingat Perak dengan Kuala Lumpur dekat ke. Mahu sampai Tiga atau empat jam sampai. Lagi-lagi dengan motor cabuk aku ni.”

“Itulah! Aku suruh kau ambik kereta tak mahu. Tengok siapa yang susah. Aku jugak!”

Ada yang aku teranjang pulak nanti. Sedap-sedap mulut dia saja nak kompelin ye. Ingat aku tak pernah cuba pinjam loan di bank untuk buat duit muka beli kereta? Dah tak lepas nak buat macam mana. Mintak tolong Jan haram dia nak menolongnya. Bila dah sampai tahap bengang ni hanya ada satu cara yang bakal Safuan buat. Merempitlah….Prengggggggg! Lantaklah Jan tunggang terbalik di belakang dia. Padan muka!

“Fuannnnnnnn!” Jerit Jan macam orang kena histeria.

1 comment:

  1. Sakit perut gelak.best ceritanya.dah lama tggu sambungan cerita ni

    ReplyDelete