Tab Menu

Followers

Tuesday, April 19, 2011

'Queen Control' - Bab 11

WELL done Miss Tas!” Proposal terbaharu dari Elite lebih hebat dari sebelumnya. Mr. Don amat berpuas hati.

            Putri Tasnim sudah mampu menarik nafas lega. Kontrak sudah kembali di dalam tangan Elite. Itu adalah kali pertama dan terakhir hasil kerjanya dicuri. Tidak akan ada untuk kali kedua. Putri Tasnim akan lebih berhati-hati. Musuh dalam selimutnya akan dilenyapkan terus dari Elite ini! Dia amat benci dikhianati. 

            Janet langsung tidak rasa bersalah mengakui di hadapan dia dan para pekerja Elite yang lain. Janet melakukannya kerana dendamnya pada Putri Tasnim. Dia bencikan Putri Tasnim. Putri Tasnim langsung tidak memandang dia. Wanita hanya tahu kencam hasil kerjanya. 

            “Janet! You bersubahat dengan Tengku Tyea!” Putri Tasnim membulatkan anak matanya. Fikirnya Tengku Tyea tidak akan campur tangan dalam urusan Elite. Dia silap membuat pengiraan. Tengku Tyea pasti tidak akan melepaskan dia setelah kematian Tazriq.

            Miss Tas...I sendiri yang mengikut telunjuk Tengku Tyea sebab I bencikan you! You sering merendah-rendahkan I!”

            “Janet!” Cherly ingin meluru ke arah Janet namun ditahan oleh Jamie.

            Putri Tasnim merapati Janet. Ringan saja telapak tangan Putri Tasnim melekap pada pipi Janet. Cherly dan Jamie tergamam. 

            Get out!” Jari telunjuk Putri Tasnim dihalakan pada pintu utama Elite.

            “I akan ingat ini Miss Tas...I akan ingat sampai you melutut di kaki I!” Janet berlalu pergi. 

            Putri Tasnim menghela nafas kecil. Dia meluru masuk ke biliknya dengan menghempaskan pintu. Tersentak staf-staf Elite yang lain. Siapa menduga Janet akan mengkhianati Elite. Janet bukan orang baru di sini. Janet telah berkhidmat dengan Elite sejak Elite berada di bawah lagi.

            Damn it!” Putri Tasnim menggigit bibir. Dia perlu lebih berhati-hati kali ini. Staf-staf Elite perlu disiasat seorang demi seorang. Dia tidak mahu pisang berbuah dua kali.

            Bergentar bunyi telefon bimbitnya di atas meja. Putri Tasnim mencapai kasar telefonnya itu. Tidak dia kenali nombor yang tertera pada skrin telefon.

            “Helo!”  Rengusnya kasar.

            “Assalamualaikum sayang...”

            Putri Tasnim menepuk dahi. Dia ada ke memberikan nombor telefonnya 

kepada Tiryaq? Otak ini sudah tidak dapat berfikir dengan teliti lagi. Lantaklah! 

            “Waalaikumussalam...ada apa hal you call I?”

            Amboi! Suara bukan main garang perempuan seorang ini.

            “Gas di rumah you sudah habislah.”

            Gas habis pun perlu nak menelefon dan memberitahu dia ke? Lelaki ini memang selalu bikin dia sakit kepala. 

            So?”

            “Apa yang perlu saya lakukan?” Tiryaq bertanya macam orang bodoh.

            “Gantilah yang baru! You kan rapat dengan mamak kedai runcit berdekatan apartmen I itu. Suruhlah pekerja dia hantar gas!” Mulalah dia meninggikan suaranya. Dia tidak menghiraukan kalau staf-staf Elite memasang telinga di luar.

            “Terlupa pula saya.” Tiryaq ketawa sambil menepuk dahi. Pada hal dia memang sengaja mahu mengacau isterinya itu. Dia suka dengar suara Putri Tasnim yang naik angin. 

            Tangan sibuk Tiryaq mengacau sup sayur yang dimasaknya itu. Bau yang sungguh menyelerakan. Bonda pasti merindui masakan dari anaknya ini. Makan malamnya jarang disediakan oleh orang gaji mereka. Tiryaq lebih gemar menyediakan hidangan untuk bondanya. Tidak kisahlah dia sibuk macam mana pun. Dia agak cerewet sedikit soal makanan ini. Tiryaq mementingkan makanan yang berkhasiat. Dia tidak sukakan fast food seperti Mc Donalds ataupun KFC!

            “Ada apa-apa lagi you nak beritahu pada I?” 

            “Ermm...awak balik rumah tak malam ini?” 

            Of course I akan balik! Itu rumah I!” Putri Tasnim mematikan talian telefon. Apa punya soalan bengap lelaki itu berikan pada dia.

            Telefon bimbitnya berbunyi lagi. Dia fikir Tiryaq yang menelefonnya tetapi nama yang tertera pada skrin telefon itu buat raut wajah Putri Tasnim berubah seratus-peratus. Papa...teragak-agak dia mahu menjawab panggilan tersebut. Sekian lama dia tidak menghubungi papanya kerana amarah yang masih bersisa di hati.

            “Tasnim...”

            Puteri Tasnim membisu. 

            “Tasnim...” 

            “Untuk apa papa mencari Tas lagi?” Puteri Tasnim membuka mulut.

            “Papa hanya ingin bertanyakan khabar Tas. Tas sihat?” 

            “Tas baik-baik saja papa. Rasanya tiada appa yang perlu kita bincangkan. Tas ada kerja. Bye-bye.” Putri Tasnim mematikan talian telefonnya. Dia tidak berminat mahu meneruskan perbualan dengan papanya. 

            Putri Tasnim off kan telefonnya. Dia tidak ada mood untuk diganggu. Dia mahu menenangkan fikirannya. Masalah dengan Mr. Don telah selesai. Masalah perkahwinan dia dengan lelaki tidak dikenali bernama Tiryaq itu yang masih belum diselesaikan.

“YOU sudah gagal Janet!” Tengku Tyea melemparkan majalah di tangannya pada muka Janet. Janet memang tidak boleh diharap.

            I’m sorry tengku.”

            What sorry? You tahu I sudah kehilangan Tazriq dan Elite dalam masa waktu sama. I tewas pada perempuan tidak guna itu!”

            Janet menundukkan kepalanya. Dia sudah menjangka yang Tengku Tyea akan meradang akibat kegagalannya menjatuhkan Putri Tasnim.

            Tengku Tyea meraup wajahnya. Dia telah memiliki Tazriq namun tidak dapat memiliki hati Tazriq. Tazriq hanya mencintai perempuan itu! Tengku Tyea menggenggam jemarinya. Kenapa begitu sukar untuk menghapuskan Putri Tasnim! Perempuan sialan!

            “Kenapa tengku tidak minta bantuan dari adik tiri tengku. Dia boleh membeli Elite dari Putri Tasnim.” Janet memberikan cadangan. Dalam hal ini hanya Tiryaq yang mampu mengembalikan Elite kepada Tengku Tyea.

            Are you crazy! I dengan Tiryaq tidak sebulu! Dia jauh lebih dahsyat dari Putri Tasnim.” Dia tidak akan melupakan wajah gerun Tiryaq. Lelaki diktator berkuku besi itu. Tiryaq hati kering! Tiryaq yang menendang dia keluar dari TIR Holding’s.

            Habis! Mereka perlu meminta bantuan siapa? Tengku Mirza yang lembik itu? Apa yang Tengku Mirza boleh lakukan? Tengku Tyea dan Janet sama-sama buntu. 

            So apa rancangan you?” 

            “I rasa I tahu siapa yang boleh membantu I untuk menghapuskan perempuan itu!” Tengku Tyea mengorak senyuman di hujung bibir.

            “Siapa?” Dari kata-kata Tengku Tyea, orang yang dimaksudkan itu seakan berpengaruh besar. Adakah lebih hebat dari Tiryaq si diktator berkuku besi itu? 

Janet mula membayangkan wajah tamppak Tiryaq di dalam korak fikirannya. Tiryaq lelaki idaman wanita abad ini. Sayangnya sikap yang terlalu serius menyebabkan wanita takut untuk mendekati hartawan muda itu. Bukan mudah untuk menakluki hati Tiryaq.

            “I akan perkenalkan you dengan dia nanti. Maybe dia tidak menakutkan seperti Tiryaq tetapi dia lebih merbahaya dari Tiryaq.”

            “You buat I meremang bulu romalah tengku.” Janet memeluk tubuhnya. 

            Tengku Tyea akan mengaturkan semula rancangannya. Dia mahu musnahkan Putri Tasnim dan Elite. Dia mahu Putri Tasnim merempat! Hahahaha!

            Janet turut melakarkan senyuman pada hujung bibir.

APPLE menyerahkan surat bersampul coklat itu kepada lelaki yang sedang berdiri membelakangi dia itu. Wajahnya agak terlindung tetapi lirikan mata kuyunya menjadi perhatian Apple. Bibir lelaki itu tidak henti-henti menyedut rokok di tangan. Dia membuka sampul surat berkenaan. Beberapa keping dokumen ditarik keluar. Bibirnya melirik senyuman. Dia menyerahkan sampul surat itu pada lelaki yang tegak berdiri di sebelahnya.

            “I tahu you rasa bersalah. Tapi ingat Apple apa yang telah you janjikan pada I.” Lelaki itu melontarkan pandangan ke arah sekumpulan kanak-kanak yang sedang bermain di tepi tasik.

            “I tahu janji I. Tapi jangan you cuba mengapa-apakan Tiryaq.”

            Lelaki itu mencerlung Apple tajam. Dia ketawa kecil. Apple benar-benar mengambil berat akan perihal Tiryaq.

            “Tiryaq...I memang teringin nak bersua dengan dia. Dia seorang yang bijak dan sukar untuk ditangani.” Lelaki itu mengetap bibir.

            “You takutkan Tiryaq?” Apple tersenyum sinis.

            Lelaki itu membisu. Belumnya masa untuk dia tonjolkan diri di depan mata Tiryaq. Dia mengusap-usap parut besar yang berbekas pada pipi kirinya itu. Parut yang kian sembuh itu masih terasa pedihnya. 

            “I akan rampas segala-galanya yang pernah Tengku Irsyad rampas dari I. I juga akan buat Tiryaq tunduk pada I.”

            Apple membisu. Apa sebenarnya hubungan lelaki ini dengan Tiryaq? Apple masih tidak punya jawapan yang jelas. Dia hanya menjalankan tugas seperti termaktub dalam perjanjian. 

            “Apa hubungan you dengan Tiryaq?”

            Lelaki itu tersenyum. Asap rokok yang berkumpul di sekitarnya itu merimaskan Apple. Dia sebenarnya tidak suka pada seorang perokok seperti lelaki ini. Seruan kerajaan ‘Rokok Merbahayakan Kesihatan!’

            “Hmmm...You tidak perlu tahu apa hubungan I dengan Tiryaq. You ikut sahaja arahan yang I berikan pada you!” Agak keras nada suaranya kali ini. Lelaki itu seakan menyembunyikan sesuatu di sebalik wajah yang tegangnya.

            Bagi Apple itulah soalan pertama dan terakhir dia ajukan soalan itu kepada lelaki terbabit. Apple mengerling jam di tangan. Masanya sudah tiba untuk dia beredar. Dia perlu menemani Tengku Mirza ke jamuan makan malamnya. Apple seorang yang sentiasa menjaga masanya. Dia sudah terikut-ikut dengan cara Tiryaq bekerja.

            “I perlu pergi sekarang.” 

            “Ada date dengan Tengku Mirza? I lihat dia seakan tertarik dengan you.” Lelaki itu memandang tepat pada wajahnya. Riaknya seperti tidak senang dengan perhubungan Apple dan Tengku Mirza. 

            “I tidak berminat dengan Tengku Mirza. I hanya menjalankan tugas I sebagai seorang setiausaha.” desis Apple.

            “Jangan you lupa khidmat you untuk I.” Lelaki itu seakan mengingatkan dia. Mungkin lelaki itu mula meragui kesetiaannya. 

            “I sentiasa mematuhi arahan you.” 

            Apple berlalu meninggalkan lelaki itu. Dia langsung tidak menoleh ke belakang. 

            “Kau pastikan yang Apple tidak mengkhianati kita.”

            “Baik tuan!” Lelaki yang bertubuh sasa itu bersuara.

13 comments:

  1. complicated gak cerita neh tapi best!

    ReplyDelete
  2. betul tu..... bst la...

    ReplyDelete
  3. Hehehehe...Terima kasih kepada pembaca QC :H:

    ReplyDelete
  4. tertanya-tanya, siapa la gerangan "tuan" tu ye??????????
    apapun, followwwwwwwwwwwwwwww

    ReplyDelete
  5. Kita tinggalkan tanda tanya di sini :D:

    ReplyDelete
  6. saspen lah pulak.Tak sangka Tiryaq digeruni ramai..dia dengan tasnim tu asyik dibuli jer..tasnim tatau ke hubby dia tu sebenarnya org yg digeruni ramai ? Ego sungguhlah si tasnim..

    ReplyDelete
  7. blurrr...byk sgt wtk jahat..nama pun hampir sama..pe pun,smbg lg ye..hihihiii..

    ReplyDelete
  8. siapa lelaki yg berhubungan dgn Apple tu....adakah dia akan mengkhianati tiyraq????....
    peninglah nak fikir...akak nak lagi

    ReplyDelete
  9. sape llki 2???apple mcm jhat je...apa2pon cter ni mmg best.....

    ReplyDelete
  10. Akak timbul persoalan di sini...Just KD blurr hehehehe...masih tak tau siapa jahat dan siapa baik. Akak baru perasan dalam QC akak banyak gunakan nama watak bermula dengan T. hehehe Tiryaq, Tasnim, Tahrin, Tazriq dan Tyea tapi rasanya nama mereka ringkas2 sahaja.

    ReplyDelete
  11. walaupun ringkas...tetapi nama2 tu unik dan menarik

    ReplyDelete