Tab Menu

Followers

Friday, April 29, 2011

Queen Control - Bab 12

“I tak suka sayur!” Putri Tasnim melenting. Dia memang tidak suka makan sayur dari kecil. Dia sudah acapkali berpesan pada Tiryaq agar jangan membuat hidangan sayur-sayuran untuk makan malamnya. Tiryaq seakan mahu mengenakan dia.

“Sayur bagus untuk kesihatan.” Tiryaq mencedukkan sup sayur itu ke dalam pinggan makan Putri Tasnim.
“Malaysia adalah negara yang kaya dengan pelbagai jenis sayuran. Banyak jenis sayuran dari merata dunia telah dibawa masuk ke negara kita namun sayuran tempatan masih lagi terletak di tempat teratas. Sayuran tempatan mengandungi khasiat yang tinggi dan penting untuk keperluan aktiviti tubuh. Sayuran tempatan terutamanya dalam kategori ulam-ulaman sebenarnya bukan sahaja sebagai pembuka selera malah ada yang menjadi penawar berkesan serta sumber makanan yang amat berkhasiat. Antara contoh sayuran tempatan yang terkenal ialah timun, peria, bendi, seleri, asparagus, kacang botor, pegaga, dan sebagainya.”

Dia sudah memberikan ceramah kesihatan pula. Agaknya Tiryaq pernah bekerja dengan Kementerian Kesihatan Malaysia. Putri Tasnim menekup kedua belah telinganya.

“I kan sudah cakap yang I tak suka makan sayur!” Putri Tasnim menolak pinggan nasinya. 

“Awak nak saya suapkan untuk awak ke?”

Putri Tasnim menjegil biji matanya dengan sikap selamba Tiryaq. Dia rasa nak cucuk-cucuk saja mata Tiryaq yang menawan itu dengan garfu.

Tiryaq ketawa kecil melihat gelagat Putri Tasnim. Dia juga dulu seorang yang liat mahu makan sayur. Bonda pasti akan memujuk dengan pelbagai cara. Sedikit-demi sedikit dia membiasakan diri untuk makan sayur-sayuran hingga dia menjadikan sayuran hidangan utamanya.

“Kenapa tidak suka sayur? Awak ingat kalau kita makan sayur kita akan mati ke?” 

“You ini memang tidak faham bahasa betullah!” 

Dia tidak suka dipaksa. 

“Awak kenal dengan Asparagus. Asparagus atau dikenali sebagai asparagus officinalis dan berasal daripada keluarga liliaceae, kaya dengan zat besi, kalsium, fosforus, sodium, potasium, vitamin A dan C dan niasin. Ia juga mengandungi elemen-elemen yang baik untuk kelenjar tiriod, pineal, dan adrenal, jantung, hati, paru-paru, limpa, pankreas dan kulit. Maurice Messegue, seorang pengamal ubat-ubatan herba yang terkenal di Perancis menggunakan jus asparagus sebagai rawatan yang berkesan untuk merawat gangguan renal.” Tiryaq siap menunjuk Asparagus di dalam pinggan Putri Tasnim. 

Putri Tasnim mengetap bibir. Apa Tiryaq ingat dia tidak dengan Aparagus ke? Dia pun kenal jenis sayur-sayuran ini. 

“Asparagus mengandungi sejenis bahan disebut asparajin yang membolehkan sistem badan membuang sisa-sisa toksik. Air kencing akan mengeluarkan bau yang luar biasa yang menunjukkan sistem tubuh badan sedang dibersihkan dan buah pinggang berfungsi secara normal. Jerawat merupakan satu masalah dermatologi berpunca daripada pemakanan tidak seimbang dan pengambilan terlalu banyak makanan berlemak dan bergula. Amalan memakan daging dan minum kopi secara berlebihan mendatangkan kesan buruk kepada kesihatan. Tabiat pemakanan seumpama ini menyebabkan asid berkumpul dengan banyaknya dalam darah. Kandungan alkali yang tinggi dalam jus asparagus boleh mengatasi keadaan itu jika makanan dan minuman itu dikurangkan sekaligus menghilangkan masalah jerawat serta membersihkan kulit.”

Putri Tasnim menongkat dagu dengan tangan kanannya. Bukan main panjang lebar penerangan Tiryaq. Banyak info yang lelaki ini tahu. 

“You fikir, you berikan I ceramah berjela-jela itu I akan makan sayur. Pleaselah...” Putri Tasnim mencapai gelas berisi air kosong itu. Dia teguk perlahan membasahkan anak tekak yang kering.

Tiryaq mengangkatkan kening. Boleh tahan juga degilnya isteri dia ini. Tiryaq mengusap dagu melihat Putri Tasnim yang sekadar memakai t-shirt lengan pendek dan seluar yang fit separas lutut itu. Jelingan mata nakal Tiryaq buat Putri Tasnim tidak keruan. Dia paling tidak suka Tiryaq merenung nakal begitu.

“Saya rasa tidak salah kalau saya menjeling isteri saya sendirikan.” Tiryaq seakan dapat membaca apa yang bermain di fikiran Putri Tasnim.

“I jadi isteri you kerana I kena tangkap basah dengan you! You fikir I nak berkahwin dengan you! Jangan nak perasanlah.” Putri Tasnim bingkas bangun. Sakit kepalalah kalau melayan Tiryaq. 

“Betul awak tak nak makan.”

“Saya nak diet malam ini!” Rengus Putri Tasnim. Dia mencapai remote control televisyen. Lebih baik dia melayan berita di televisyen dari melayan Tiryaq.

Berita yang terpapar menarik perhatian Putri Tasnim. Seorang lelaki ditangkap atas cubaan membunuh pemangku Pengarah TIR Holding’s. Putri Tasnim memakukan mata pada wanita berkaca mata di sebelah lelaki yang sedang dikawal 

rapi oleh beberapa anggota polis itu. Dia macam pernah lihat wajah wanita terbabit. Mengapalah otak dia tidak kuat untuk mengingatinya. 

Tanpa Putri Tasnim sedari Tiryaq sudah berdiri di belakangnya dengan wajah yang serius. Mata tajam Tiryaq terpaku pada lengan lelaki yang telah mengalami kecederaan itu. Siapa agaknya yang punya angkara hingga sanggup bertindak mencederakan adik tirinya. Dia tidak akan melepaskan orang yang berani mengapa-apakan ahli keluarganya.

“VEELU!” Keras nada suara Tiryaq kedengaran. Agak lama dia tidak menghubungi pengawal peribadinya itu. 

“Tuan Pengarah! Di mana tuan berada sekarang. Tuan tahu tak yang...”

“Saya tahu!” Tiryaq memintas. 

Veelu sudah menelan air liur. Jika suara Tiryaq tegas begini maka dia perlu bersiap sedia menerima tempias amarah Tiryaq. Dia tidak mengingkari setiap arahan yang Tiryaq berikan. Apa yang berlaku tidak dapat diduga. Mujurlah Tengku Mirza tidak mengalami kecederaan berat. 

“Maaf atas kecuaian saya tuan. Semuanya berlaku begitu pantas.” Veelu menerangkan keadaan sebenar. Dua puluh empat jam dia berada di sisi Tengku Mirza. Tengku Mirza diserang ketika ingin melangkah masuk ke kereta. Mujur peluru tersebut hanya menggores bahu Tengku Mirza. Jika tepat mengenai sasaran maka Tengku Mirza sudah menjadi mayat yang terbujur kaku. Bagaimana dia mahu menjawab dengan Tiryaq.

“Perkara begini tidak patut terjadi. Awak cuai!” 

“Maafkan saya Tuan Pengarah.”

Jika wajah Tiryaq ada di depan mata mahu dia tidak akan angkat muka. Dia boleh membayangkan amarah pada wajah Tiryaq. Ini yang payah menjaga lelaki lembik seperti Tengku Mirza. Tengku Mirza langsung tiada ilmu mempertahankan diri. Seorang yang mudah terdedah kepada bahaya.

“Selepas ini saya mahu awak kawal Tengku Mirza dengan lebih ketat. Saya tidak mahu kejadian sebegini berlaku lagi! Faham!”

“Baik Tuan Pengarah!” Kecut perut Veelu mendengar suara Tiryaq yang sedang marah itu. Veelu mengetap bibir sambil memandang Apple yang berada di sisinya itu bersama Deen.

Telefon bimbitnya dimatikan. Dia menarik nafas panjang. Apple mengangkatkan keningnya. Dia merapati Veelu dan menepuk bahu lelaki itu perlahan. Pastinya Veelu telah dimarahi oleh Tuan Pengarah.

“Macam awak tak pernah kena marah lebih teruk dengan Tuan Pengarah.” Desis Deen. 

Veelu hanya membisu. Bilalah Tuan Pengarah akan kembali semula ke kerusinya. 

Tiryaq melangkah keluar dari bilik air dengan wajah yang agak serius. Ada kerisauan pada wajah tampan itu. Putri Tasnim yang sudah melepak di atas katil itu merenungnya dengan ekor mata. Semacam pulak dia tengok bila Tiryaq menjadi serius begini. Tiryaq langsung tidak memandang dirinya. Apa yang tidak kena dengan lelaki itu?

“Call girlfriend ke?” Soal Putri Tasnim. Dia menatap majalah Mingguan Wanita di tangannya.

Tiryaq tersengih. Ada unsur-unsur cemburu nampak! Seronok kalau dapat menyakat Putri Tasnim. Da suka melihat muka Putri Tasnim yang merah padam. 

“Awak jealous ke? Awak sudah mula sayang saya ye.”

“Perasan!” Putri Tasnim baling bantal ke arah Tiryaq. Tiryaq memang jejaka perah santan sungguh! Dia tidak mungkin jatuh hati pada Tiryaq. Dalam hatinya hanya ada Tazriq!

“Awak takut jatuh cinta dengan saya ke? Awak...menyesal tahu kalau tidak menghargai suami awak yang mithali ini. Saya pandai masak, mengemas, mencuci segala baju luar dan dalam awak. Semua kerja rumahtangga saya boleh buat tau. Kalah awak.” Tiryaq mengenyitkan matanya. 

Putri Tasnim mencebik. Perli nampak!

“You jangan nak perasan!” Getus Putri Tasnim. Majalah di tangannya itu Putri tasnim campakkan atas meja bersebelahan. Dia menarik selimut dan menutupi seluruh tubuhnya. Lebih baik dia tidur!

Tiryaq turut nak ke atas katil dan baring di sebelah Putri Tasnim. Kalau sudah tidur pastinya dia yang akan jadi bantal peluk isterinya itu setiap malam. Jika suatu hari nanti Putri Tasnim mengetahui kebenarannya kelak, adakah Putri Tasnim akan memaafkan dia?

9 comments:

  1. suka!suka!suka!update lgi kak ilya....

    ReplyDelete
  2. atas sbb apa tiyraq kawin dgn tasnim...hmmmm...akak nak lagi...sikit sangatlah...

    ReplyDelete
  3. haha.. banyak lak ceramah tiryaq neh.. dan cutenyer tiryaq jadi bantal peluk... ;)

    ReplyDelete
  4. wlau pon tasnim marah2 n xsuke ngan tiryaq,tp die x kesah plak tdo skatil ngan tiryaq..siap buat bntal pelok lg tu,hihihiiii..best la..

    ReplyDelete
  5. wahhh ! bantal peluk tiryaq !! aaaa !! sweet !

    ReplyDelete
  6. akak,bila nak kuar buku ni?? minat giler la citer ni...

    ReplyDelete
  7. love it...best..best... sambung lg kak ilya... :)
    tiryaq tu semua dia tau ! aish !

    ReplyDelete
  8. heeeee...~~~!!!
    so sweet laa kak!!
    suke bab nie!!

    ReplyDelete
  9. hohohoho.complicated la citer ni....apple tu keje ngan sape sbnrnya????

    kak ya, sambung lg =)

    ReplyDelete