Tab Menu

Followers

Saturday, October 1, 2011

Hanya Padamu - Bab2

“KAU sudah bersedia untuk pergi temuduga?” soal Amel melilhat Mira Ezuryn yang ayu berbaju kurung ungu. Amel masih menahan tawa dengan sabra.
            Mira Ezuryn memalitkan senyuman. Dalam hati punyalah gabra semacam. Manalah tahu permohonan kerja sebagai pencuci pejabat itu tidak lulus. Al-maklumlah kerja sebagai pencuci ini adalah lebih terbuka kepada makcik-makcik sahaja. Itu sebablah dia mengikut saranan Amel menyamar jadi makcik-makcik ini. Nasiblah Jet ada kursus untuk tampal-tampal muka orang ini. Hasil seni Jet betul-betul boleh dipuji. Dia sudah sebiji macam perempuan berusia pertengahan 40-an.
            Dia tidak banyak kerenah mengikut saranan bijak dari otak Amel. Dia aamt memerlukan pekerjaan. Abah juga tidak tahu dengan penyamarannya ini. Kalau abah tahu apsti mengamuk.
            “Tarik nafas panjang-panjang Mira.” Ujar Jet. Dia tersenyum puas melihat hasil seni yang dikira cukup sempurna itu. Mira Ezuryn adalah percubaan pertamanya. Maka Jet sudah yakin untuk menyahut cabarannya esok.
            “Tarik hembus. Tarik hembus.” Mira Ezuryn mendepakan kedua belah tangannya. “Tidak mengapa ke aku pakai segala maklumat mama kau Jet?”
            “Biar pecah di perut bukan pecah di mulut. Rahsia ini hanya kita bertiga sahaja yang tahu.” Balas Jet selamba.
            “Aku pun mengharapkan Puan Juriah Jamain itu tidak mengetahuinya. Kalau tidak kita memang mati ditanam hidup-hidup.” Celah Amel. Siapa yang tidak kenal dengan kegarangan mama Jet itu. Nyonya Mansur abad ini.
            Jet ketawa kecil apabila Amel menyebut nama penuh mamanya.
            Mereka bertiga menuju bangunan setinggi lima belas tingkat itu. Mira Ezuryn menyemak alamat yang tertera pada suratkhabar Harian Metro itu. Dia sudah membulatkan alamat tersebut dengan pen merah. Sekali lagi Mira Ezuryn menarik nafas.
            Dia memulakan dengan langkah kanan sambil membaca bismillah di dalam hati. Amel dan Jet hanya menghantarnya di depan muka pintu sahaja. Mereka mendoakan semoga Mira Ezuryn Berjaya memperolehi kerja yang diingin.

“EHEM-ehem! Makcik ini datang untuk temuduga jawatan eksekutif pentadbiran ke?” Lelaki muda yang memakai baju berbelang jalur melintang itu merenungnya tajam.
            Mulut Mira Ezuryn terlopong besar. Alamak! Dia tersalah masuk bilik temuduga. Mukanya mula kemerah-merahan menahan malu. Mira Ezuryn berkali-kali memohon maaf pada lelaki terbabit. Dia bukan sengaja. Cermin mata tebal itu membuatkan matanya agak bercelaru sedikit. Amel pun satu suruh dia memakai cermin mata yang ada ‘power’.
            “Apa salahnya kalau makcik ni mahu cuba temuduga untuk jawatan tu.” Ada suara mencelah di belakang Mira Ezuryn.
            Dengupan jantung ini kian terasa gegarannya. Mira Ezuryn takut untuk berpaling. Dia hanya menundukkan kepala. Keringat dingin mengalir di wajahnya walaupun bilik itu sejuk ada penghawa dingin. Dia mahu saja cabut lari dari bilik ini.
            “Encik Tajul!” Lelaki tadi mula menunjukkan rasa hormatnya.
            Agak lelaki di belakangnya itu orang besar di syarikat ini.
            “Makcik cari anak ke?” Lelaki itu mempamerkan diri di hadapan Mira Ezuryn. Lembut tutur katanya walau wajahnya serius habis. Muka keras!
            Mira Ezuryn menekup mulut. Dia tidak tahan melihat wajah lelaki yang menyapanya itu. Ya rabbi misainya lebat betul.  Di tambah pula dengan gaya rambut yang disikat belah tengah itu. Raut wajah dia macam Hitler pun ada. Rasanya dari segi umur lelaki ini lebih tua dari dia.
            Laju Mira Ezuryn menggelengkan kepala. Dia ke sini bukan mahu mencari anak yang hilang. Dia datang untuk temuduga pencuci pejabat.
            “Makcik datang untuk temuduga.” Balasnya.
            Wakil-wakil penemuduga yang lain sudah tersenyum simpul. Lelaki yang memakai sut serba hitam itu memandangnya tajam. Renungan lelaki itu umpana lembing yang menembusi hati Mira Ezuryn.
“Tapi bukan sebagai eksekutif pentadbiran. Makcik mahu temuduga sebagai pencucui pejabat.” Sambung Mira Ezuryn apabila melihat muka cuak mereka yang berada dalam bilik temuduga terbabit. Mira tersengih.
“Kalau begitu, makcik boleh bekerja di sini. Makcik boleh mula bekerja esok.”
“Hah!” Mulut Mira Ezuryn ternganga luas. Dia belum ditemuduga sudah diterima kerja. Telinga tidak pekak untuk mendengar setiap butir kata lelaki itu. Jelas sekali!
Mira Ezuryn tersenyum riang. Dia mahu saja melonjak-lonjak kegembiraan dalam bilik itu. Lepas ini ringanlah beban abah sedikit. Syukur…
“Makcik datang sendirian ke? Biar saya hantar makcik ke luar.” Suara lelaki itu mematikan senyuman di bibir Mira Ezuryn.
Mira Ezuryn menggelengkan kepala. “Saya datang dengan dua orang anak lelaki saya. Mereka ada menunggu di luar.” Mira Ezuryn menolak lembut. Dia cuba mengawal nada suaranya. Jangan kantoi!
“Baiklah kalau begitu. Sherry!” Dia memalingkan wajah pada seorang gadis tinggi yang lampai yang sedang berdiri di lelaki berbaju jalur melintang tadi.
“Ya, Encik Tajul.” Gadis bernama Sherry itu membalas.
“Esok makcik ini akan bekerja dengan kita. Awak berikan uniform kepada dia dan esok awak tunjukkan kerja-kerja dia.” Lelaki itu memberikan arahan.
“Baik Encik Tajul. Mari makcik.” Sherry melirik senyuman kepada Mira Ezuryn. Mira Ezuryn membalas senyumannya lalu membuntuti langkah Sherry. Terkedek-kedek dia mengatur langkah.
Di muka pintu Mira Ezuryn berselisih dengan abahnya. Dia mengerutkan dahi. Apa abahnya buat di sini? Ianya hanya menjadi persoalan di dalam minda Mira Ezuryn.

ARSHAD memakukan mata pada wajah lelaki yang bersut serba hitam dengan serius. Dia merempuh masuk ke dalam syrikat itu tanpa mempedulikan halangan di hadapan. Hal itu harus diselesaikan hari ini jua.
            “Kamu semua boleh keluar.” Arah lelaki yang bersut hitam itu.
            Mereka yang berada dalam bilik tersebut menurut arahan yang diberikan. Kini hanya tinggal Arshad dan lelaki bersut hitam itu sahaja. Lelaki bersut hitam itu mengambil tempat duduk berhadapan dengan Arshad. Tiada segaris senyuman terpalit di bibir lelaki itu. Wajah yang keras dan kaku.
            “Bagaimana?” Lelaki itu menyoal.
            “Aku menolak!” Arshad membalas tanpa ragu-ragu. Dia tidak akan biarkan lelaki ini mengambil anaknya.
            “Keputusan muktamad?”
            “Dia adalah segala-galanya pada aku. Aku tidak akan biarkan aku mengambil dia. Janga ganggu hidup kami lagi!” Tegas Arshad.
            “Aku suka dengan ketegasan kau tapi kau lupa yang aku berhak ke atas dia jua. Aku akan pastikan yang kau akan menyerahkan hak penjagaan dia pada aku.”
            Arshad mengetap bibir.
            “Aku tidak pedulikan wasiat perempuan itu. Dia tiada kena-mengena dengan aku lagi.” Arshad berpaling.
            Lelaki itu menghentakkan tangannya di atas meja. Langkah Arshad terhenti. Wajah bengis lelaki itu pandang seketika. Arshad kembali meneruskan langkahnya. Dia tekad tidak akan membiarkan lelaki itu mengambil Mira Ezuryn dari sisinya. Mira Ezuryn adalah semangat perjuangan Arshad untuk bangkit semula. Dia tidak membiarkan kebenaran itu diketahui oleh anaknya. Biarlah ia terus menjadi rahsia.
            Lelaki itu menggigit bibir. Arshad memang berdegil. Jika langkah pertama menemui kegagalan maka dia menggunakan langkah yang kedua. Mungkin caranya kali ini lebih kejam dan ada hati yang bakal terluka.
            Arshad menarik nafas kelegaan. Dia berharap lelaki itu tidak lagi mengganggu hidupnya bersama Mira Ezuryn. Arshad akan sedaya-upaya bekerja keras untuk melangsaikan hutang-hutang dan mengubah kehidupan mereka anak-beranak. Arshad yakin dia mampu melakukannya.
WAJAH suram Mira Ezuryn menjadi perhatian Amel dan Jet. Mira Ezuryn sudah berjaya mendapatkan pekerjaan pun masih buat raut muka mendung begini. Kalau setakat menyamar jadi makcik-makcik tidaklah berat sangat. Nasi goreng belacan kegemaran Mira Ezuryn pun masih tidak terluak. Adalah dalam dua tiga sudu gadis itu menyuap ke dalam mulutnya. Ini mesti ada yang tidak kena.
            Apa yang bermain di minda Mira Ezuryn tidak dapat di baca oleh Amel dan Jet. Mira Ezuryn sedang memikirkan soal abah. Apa yang abah buat di Kristal Mega Impian itu? Mira Ezuryn mengeluh kecil. Wajah abah tegang ketika itu. Dia Nampak ada kemarahan yang meluap-luap menerusi mata abah.
            “Kenapa dengan kau ni, Mira?” Amel memetikkan jarinya di hadapan Mira Ezuryn.
            Mira Ezuryn tersentak dari lamunan. Dia merenung Amel dan Jet.
            “Kau jangan pula kata kau tak mahu bekerja pula. Kita orang sudah penat-penat menolong kau tau.” Sampuk Jet.
            Mira Ezuryn mencebikkan bibir. Siapa kata dia tidak mahukan kerja tersebut. Mereka ini silap membuat tafsiran betul.
            “Aku sedang teringatkan kekasih lama akulah.” Gumam Mira Ezuryn. Dia tidak akan bercerita pasal abah di Kristal Mega Impian.
            Tersembur air di mulut Amel. Biar betul Mira Ezuryn teringatkan kembali bibit-bibit cinta bersama budak ego itu? Bukankah bekas kekasih Mira Ezuryn itu sedang enak bercinta dengan Herda teman baik Mira Ezuryn? Kawan baik sendiri tikam dari belakang.
            “Aku ingatkan kau sudah melupakan Gio? Kau masih mengharapkan dia ke?” soal Jet ingin tahu.
            “Hahahahaha…” Mira Ezuryn ketawa galak.
            Amel dan Jet gelengkan kepala. Mereka tidak faham betul dengan perangai teman mereka yang seorang ini. Ada masanya boleh jadi biol!
            “Mira…orang serius ni?” desis Jet.
            “Aku bukan bodoh mahu mengharap lelaki seperti dia. Aku pun tak heran Herda tikam aku dari belakang. Aku sudah tahu mereka sudah ada perhubungan dari aku bercinta dengan dia lagi.” Gerutu Mira Ezuryn. Tawanya masih bersisa.
            “Dia? Kau macam allergic saja mahu menyebut namanya?” Jet menangkatkan keningnya.
            “Huh! Tiada makna aku nak allergic dengan nama Gio tu?” Mira Ezuryn memuncungkan bibirnya.
            “Iyalah tu. Aku tahu bangat yang kamu sangat mencintai Gio budak kacukan dari Belanda itu?” Amel mengenyitkan sebelah mata. Dia tahu isi hati Mira Ezuryn. Hati siapa yang tidak sakit jika dikhianati oleh teman baik sendiri? Hati siapa yang tidak sakit melihat kemesraan orang-orang yang disayangi depan mata sendiri?
            Mira Ezuryn tersengih. Amel sengaja mahu menguji hatinya.
            “Buang karan saja kalau aku fikirkan pasal Gio dan Herda. Sebetulnya aku sedang fikirkan pasal kerja baru aku” Lebih baik menutup cerita lama dan membuka cerita sekarang.
            Amel menjongketkan bahu begitu jua dengan Jet. Kata-kata Mira Ezuryn itu tidak menyakinkan mereka yang Mira Ezuryn sudah melupakan Gio. Mereka tidak menduga yang Gio sanggup meninggalkan mira Ezuryn setelah gadis itu kehilangan segala-galanya. Gio memandang kekayaan yang dimiliki Mira Ezuryn sebelum ini. Tambahan lagi Mira Ezuryn terpaksa behenti belajar kerana tidak mampu menanggung kos perbelanjaan di kolej itu. Pelajarannya tergantung begitu sahaja.
            Mereka melihat sendiri tangisan Mira Ezuryn sewaktu dibaling telur busuk oleh Herda dan teman-temannya. Mereka mengejek dan menghina gadis itu. Gio hanya memandang tanpa rasa simpati.
            “Mira…kami akan sentiasa berada di sisi kau.” Amel menghulurkan tangan kepada Mira Ezuryn. Jet yang sebelum ini tidak sukakan dia turut menghulurkan tangan seperti Amel.
            “Terima kasih.” Ucapan terima kasih yang pertama lahir dari bibir Mira Ezuryn.
            “Ala…aku lemahlah tengok air mata perempuan comel macam kau.” Gumam Jet. Jet yang berperwatakan seperti budak nakal itu tersengih.
            “Aku baru tahu yang hati kau ada taman.” Amel memaut bahu Jet. Mereka ketawa bersama. Amel dan Jet memandang Mira Ezuryn yang masih tidak berganjak dari tempat dia berdiri.
            “Marilah kita orang hantar kau balik rumah.”
            Mira menanggukkan kepalanya lalu membuka langkah menghampiri Jet dan Amel. Di sinilah bermulanya persahabatan Mira Ezuryn bersama Amel dan Jet.
            “Kau pula yang berangan!” Kali ini Mira Ezuryn memetikkan jari di depan muka Amel. Amel tersentak.
            “Aku terkenangkan kisah persahabatan kita.” Ujar Amel seraya melirik senyuman.
            Mira Ezuryn dan Jet menjuihkan bibir.
            “Entah-entah ingatkan Qasrina, gadis yang membantu mak dia jual lemak depan rumah kau itu?” suara Jet.
            “Tak adalah.” Amel menafikan.
            “Jangan ingat kita orang tak tahu.” Mira Ezuryn mengerling Amel dengan ekor mata.
            Amel menghela nafas kecil. “Tak percaya sudah!” Dia bingkas bangun. Mira Ezuryn dan Jet turut berbuat demikian. Mereka mula mengekori langkah Amel sambil mengusik temannya itu.

1 comment: