Tab Menu

Followers

Wednesday, October 3, 2012

Nilai Cintanya - NC13


APA semua ini Dylan?” Tuan Haji Abbas bangun dari duduknya. Sungguh dia amat terkejut dengan kata-kata anak angkatnya itu.

            “Ayah…saya mahu menikahi gadis ini.” Ulang Ameer Dylan lagi.

            Sufi Alisha tidak pernah bersetuju mahu mengahwini lelaki ini. Kenapa lelaki ini tidak pernah mahu untuk mengerti.

            “Dylan…jangan bermain-main dengan ayah. Siapa gadis ini?” Berkerut dahi Tuan Haji Abbas. Dia pandang wajah Sufi Alisha yang menggelisah itu. Dia yakin gadis itu diheret secara paksa.

            “Ini calon isteri Dylan.” Wajah Ameer Dylan tampak bersungguh-sungguh.

            “Pakcik….saya tak pernah bersetuju untuk berkahwin dengan dia. Dia tipu…” Masakan Sufi Alisha mahu berdiam diri sahaja.

            Seorang kata bersetuju dan seorang lagi kata tidak. Apa kes ni. Tuan Haji Abbas jadi bingung.

            “Dylan….”

            “Dia akan bersetuju berkahwin dengan saya, ayah. Dia akan suka dan jatuh cinta dengan saya nanti.”

            “Dylan cuba bawa berbincang elok-elok dengan ayah. Apa sebenarnya yang berlaku? Ayah tengok dia tak nampak suka pada Dylan pun. Dylan culik anak gadis siapa ni?” Tuan Haji Abbas merapati. Dia renung Sufi Alisha. Manis gadis ini. Tidak seperti wanita-wanita yang pernah mendampingi Ameer Dylan. Namun ada ketegasan pada air muka gadis itu.

            “Saya tidak akan suka pada orang yang jadi hamba pada wang ringgit.” Akhirnya berjaya juga Sufi Alisha menarik lengannya dari cengkaman padu Ameer Dylan.

            Tersentak Tuan Haji Abbas dengan kata-kata Sufi Alisha itu. Seorang gadis yang begitu berani berkata sedemikian terhadap anak angkatnya yang ego itu.

            “You jangan lupa tentang gambar itu?” Amer Dylan masih memberi kata ugut terhadap Sufi Alisha.
         
   “Saya tidak takut…kerana saya orang teraniaya. Saya akan tentang awak habis-habisan untuk mengembalikan maruah saya.” Getus Sufi Alisha.

            “You mahu I rogol you ke betul-betul baharu you terima lamaran I!” Di hadapan Tuan Haji Abbas, Ameer Dylan bertutur begitu.

            Ringan saja telapak tangan Sufi Alisha naik pada muka Ameer Dylan. Lelaki yang kurang ajar! Berbekas wajah tampan itu.

            Ameer Dylan tergamam seketika. Tanpa berlengah, Sufi Alisha berpaling meninggalkan bilik pejabat Tuan Haji Abbas. Jika dia lebih lama di situ lain pula jadinya. Perangai tidak siuman Ameer Dylan makin tidak masuk di akal. Ameer Dylan ingin mengejar namun ditahan oleh Tuan Haji Abbas. Tuan Haji Abbas perlukan penjelasan dari Ameer Dylan.

            Sufi Alisha melintasi Delina sewaktu dia menuju ke pintu lif. Renungan tajam Delina tidak diendahkan oleh Sufi Alisha. Dia kaitan dengan wanita itu. Dia juga tidak mengenali Delina. Sufi Alisha dapat mengagak wanita cantik itu adalah teman kepada Ameer Dylan.

“UMI Embun…” Sufi memeluk tubuh wanita itu seeratnya. Air matanya menitis. Segalanya diceritakan kepada Umi Embun.

            Umi Embun mengusap-usap belakang Sufi Alisha. Keji betul ibu tiri gadis itu sanggup mehu menjual anak tirinya kerana wang. Manusia tiada hati perut. Lupakan dia yang selama ini Sufi Alisha membanting tulang empat keratnya mencari rezeki?

            “Sabar Sufi…sabar ya…”

            “Sufi tak faham kena lelaki jahat itu tetap nak aniaya Sufi. Sufi tak ambil apa-apa barang dari dia.” Sufi Alisha mengadu. Sufi Alisha bersyukur di dalam hati kerana kehormatan tidak diragut. Apa yang menyedihkan hatinya adalah gambar-gambar tersebut. Lebih menyakitkan apabila ibu tirinya bersubahat dengan lelaki itu.

            “Sabar ya Sufi…Allah sedang menguji Sufi..”

            Sufi Alisha terus berada di dalam dakapan Umi Embun. Kenapa Ameer Dylan asyik mahu memaksa dia. Lelaki itu sendiri mengatakan ramai wanita tergilakan dia, habis mengapa dia jua yang dikejar? Sufi Alisha tidak akan tunduk dengan ugutan lelaki itu. Dia ingin membuktikan yang dia adalah gadis yang kuat! Dia bukan gadis yang mudah untuk ditindas.

            Bunyi ketukan di pintu bilik itu merenggangkan pelukan Sufi Alisha pada Umi Embun. Dia mengesat sisa-sisa air mata. Sufi Alisha mengalih pada pandang. Dia sedikit terkejut dengan kehadiran Zairul Hisyam yang telah agak lama tidak didengari khabar beritanya.

            Zairul Hisyam melemparkan senyuman buat Sufi Alisha. Dia perasaan mata Sufi Alisha sedikit kemerahan. Dia ke bilik ini pun kerana terdengar esakan kecil. Tidak di duga pula esakan kecil itu datangnya dari Sufi Alisha. Zairul Hisyam mendekati. Dia tidak pernah melihat gadis yang keras hati seperti Sufi Alisha menangis.

            “Sufi…” Ujar lembut.

            “Awak nak jumpa dengan nenek awakkan? Saya akan minta Kak Ani bawa awak jumpa nenek awak.” Sufi Alisha pantas berlalu keluar dari bilik tersebut.

            Zairul Hisyam hampa. Dia tahu Sufi Alisha mengelakkan diri dari dia. Mungkin Sufi Alisha masih sakit hati dengan sikap dia. Jika mereka tidak boleh menjadi pasangan kekasih maka tiada salahnya jika mereka berkawan. Dia mahu menjernihkan semula keadaan.

            “Kalau ingin menambahkan sakit hati Sufi itu lebih baik jangan dekati dia. Dia itu memang tabah dan nampak keras hati tapi kita tahu apa ada dalam hati dia.” Tutur Umi Embun lembut.

            Zairul hisyam membisu. Terasa jua dia dengan kata-kata dari Umi Embun itu. Dia bukan sengaja mahu menyakiti perasaan Sufi Alisha. Dia berada di tengah-tengah. Sufi Alisha dan Mama sama pentingnya.


AMEER Dylan melonggarkan tali lehernya. Sesak nafas dibuatnya. Dia membuka sedikit butang pada baju kemejanya hingga mendampakkan dadanya yang bidang itu. Cuaca mendung dilangit tidak mahu menyejukkan hatinya yang sedang panas. Dia dimarahi teruk oleh ayah angkatnya. Orang tua itu bukannya faham kehendak hati dia. Ameer Dylan rasa ingin menjerit sekuat-kuat hatinya. Lorong sunyi di Chow Kit menjadi destinasinya untuk menghilangkan rasa kekejangan di otak.

            Siulan-siulan dari Mak Nyah itu tidak Ameer Dylan pedulikan. Mereka memang cantik tetapi bukan selera Ameer Dylan. Geli dia mahu bertidur bersama Mak Nyah. Lelaki bodoh saja yang sanggup melempiaskan nafsu dengan Mak Ngah.

            “Dylan…” seorang gadis manis menyapa.

            Ameer Dylan menoleh.

            “Aya…”

            “You masih tidak lupa pada I. Gembiranya I…” Gadis bernama Aya it uterus memaut leher Ameer Dylan. Dia kucup pipi lelaki itu.

            “Apa you buat di sini?”

            “Cuci mata.” Aya mengenyitkan matanya.

            “Takkan you…” Kata-kata Ameer Dylan mati di situ. Dia berbisik pada telinga Aya.

            Aya ketawa kecil.

            “Dylan…I bosan so I datang ke sini cari hiburan. Lagipun I boleh dapat yang lebih hebat dari you tau.”

            Giliran Ameer Dylan pecah tawa.

            “Ganteng bangat ke?”

            “My pleasure…lagipun you sudah lama tidak menemani I bila you sudah dapat girl baru.”

            “So you tiada flight dalam minggu ini.”

            Aya menggeleng.

            “I ambil cuti satu minggu. I mahu rehat-rehatkan tulang empat kerat I. Lagipun bosanlah asyik tackle jejaka luar negara.”

            “Mahu tackle jejaka dalam negara pulaklah ni?”

            “Tiada salah pun kan…tapi antara jejaka yang terhangat itu adalah you Dylan.” Jari runcing Aya sudah mula menjalar pada dada bidang Ameer Dylan.

            Ameer Dylan memaut pinggang ramping Aya hingga rapat pada tubuhnya. Kenapa perempuan seperti Aya mudah menyerah kepadanya tetapi tidak seperti Sufi Alisha? Ameer Dylan cuba mencari perbezaan itu. Malam ini Aya akan menghangatkan tidur Ameer Dylan.


AMEER Dylan tidak mampu meneruskan bersama Aya. Dia behenti separuh jalan. Wajahnya diraupkan. Kenapa bayangan wajah Sufi Alisha terpamer pada wajah Aya. Aya turut tersentak dengan kelakuan Ameer Dylan. Dia menarik selimutnya menutupi tubuhnya yang separuh terdedah itu.

            “What wrong with you, Dylan?” Aya kerutkan dahi. Keseronokan hampir dinikmati terbantut dipertengahan jalan.

            “Tiada apa…”

            “So…kenapa you behenti?”

            “You tak perlu banyak soallah!” Ameer Dylan melenting. Banyak Tanya pula perempuan seorang ini.
           
 Ameer Dylan bingkas bangun memungut kemejanya. Dia menyarungkan semula pada tubuh sasanya. Tingkah-lakunya diperhatikan oleh Aya dengan penuh hampa. Dia baharu ingin berseronok dengan lelaki idamannya itu.

            “I mahu pulang.” Ameer Dylan memulas tombol bilik hotel itu.

            Aya mencebik.

            “Berambuslah cepat!” Dia lemparkan Ameer Dylan dengan bantal.

            “Mungkin badan you yang mula berisi itu spoilkan mood I.” Desis Ameer Dylan mencari alasan.

            Tersentap Aya. Dia cukup menjaga tubuhnya. Ameer Dylan kata tubuhnya sudah berisi. Mana mungkin? Ameer Dylan ni….Aya mengetap bibir kegeraman.

            “Berambuslah you cepat!” Jerit Aya agak lantang.

            “Sorry…my dear Aya.” Ameer Dylan buat-buat ketawa. 


            Aya merengus kasar. Sakit hati diperlakukan oleh Ameer Dylan sedemikian. Ameer Dylan tidak pernah bersikap begini apabila bersama dia melayari bahtera asmara. Apa yang membuatkan lelaki itu berubah agaknya?

      Ameer Dylan terus melangkah dan melangkah. Suasana malam di Kuala Lumpur masih hidup dengan lampu-lampu neon yang menerangi jalan. Perbelanjaan yang cukup besar bagi kerajaan dalam penggunaan elektrik. Ameer Dylan duduk melepaskan lelah sambil memerhati gelagat manusia di Taman KLCC itu. Taman ini direka untuk memperagakan warisan kehijauan tropika dengan menyepadukan ciptaan manusia dengan alam. Taman ini sendirinya menyediakan persekitaran tenang yang berbeza sekali dengan kesibukan sebuah bandaraya utama. Taman ini bercirikan gabungan rekaan buatan manusia seperti simen, perairan dan sifat semula jadi seperti pokok hijau, batu-batan dan kayu-kayan. Unsur-unsur bentuk dan topografi direka untuk menimbulkan ilusi ruang legar. Gabungan pokok, pokok renek dan arca disusun untuk menyerlahkan warna dan bentuk dalam taman.

      Puas dia melepak di situ, dia menaiki tern menuju ke Masjid India. Seumur hidupnya, ini kali pertama dia menaiki kenderaan awam itu. Tiada kesesakan lalu lintas yang perlu dilalui saban hari. Lancar dan cepat sampai ke destinasi yang ditujui.

      Suara jeritan seorang gadis menarik perhatian Ameer Dylan. Dia cuba amati wajah gadis yang sedang menarik beg tangannya dari rampas oleh peragut. Kawasan itu agak sunyi dan jeritan si gadis seakan tidak dipedulikan oleh peragut terbabit.

      “Sufi Alisha!” Jerit hati kecil Ameer Dylan. Ameer Dylan bergegas untuk membantu Sufi Alisha.

      Malang tidak berbau. Belum sempat untuk Ameer Dylan menyelamatkan Sufi Alisha dari si peragut, perutnya itu telah ditumbuk dengan kuat. Sufi Alisha jatuh terduduk menahan sakit.

      “Hoi!” Pekik Ameer Dylan lantang. Si peragut segera melarikan diri apabila dirinya telah dilihat.  

      Ameer Dylan memangku tubuh Sufi Alisha. Gadis itu sudah tidak terdaya. Dia jatuh pengsan di dalam pangkuannya. Beg tangan yang dipertahankan terdampar di atas jalan. Ameer Dylan mengerling beg tangan tersebut. Beg tangan murah begini yang beria-ia Sufi Alisha gadaikan nyawanya dengan si peragut.

      Tanpa membuang masa Ameer Dylan mendukung tubuh Sufi Alisha. Beg tangan gadis itu turut dibawa bersama. Dia menahan sebuah teksi dan membawa Sufi Alisha terus ke hospital. Gadis itu perlu mendapatkan rawatan segera.

11 comments:

  1. bbbbeeessttt....!! cian kat sufi....hmmm...smbgan 2 bwh mna sis..?? x jmpa punnn...hehe

    ReplyDelete
  2. kan sedap dapat penampar sufi.. eeee ameer nie

    ReplyDelete
  3. jahat sgt dylan ni >< mmg patut di kasi penampar sebijik . klw saya plus lenyekk jdi ayam penyet . Hahahaha

    ReplyDelete
  4. Dylan ni mmg patut kena penampar...
    Ikut kpala angin dia jak..

    ReplyDelete
  5. wa .. ni eksaited nk baca nan sterusnya ni . Next chapter pls .. :)

    ReplyDelete
  6. alahai kesian Sufi , tapi bila Dylan nak kahwin dengan Sufi ni ?! ALAMAK , cepatlah sikit . hurm , btw best entry kali ni . tak sabar nak tahu selanjutnya . saya tunggu kak Ilya Abdullah .

    ReplyDelete
  7. xsabar nak tunggu apa yg jdi pasni kak ilya...best3

    ReplyDelete
  8. bezzzzzzzzz !! pat skit smbung ye c; hehex ske2 je pksa org =,=

    ReplyDelete
  9. Jalan cerita yang menarik...lain dari lain...next please

    ReplyDelete
  10. best sgt! puas hati. huhu. tp kan, kak ilya lorat sgt ke masa taip tu? mcm byk je typo... huhu.

    ReplyDelete