Tab Menu

Followers

Friday, March 26, 2010

Coke And Sundae_23

MONYOK muka Syakir sewaktu melangkah masuk ke dalam rumah. Cikgu Ilyas yang sedang membaca surat khabar itu berkerut dahi. Jarang dia lihat muka Syakir macam tongkang pecah begitu. Selalunya ceria dua puluh empat jam mengalahkan kanak-kanak ribena. Mulut Syakir yang riuh dalam rumah itu. Kalau yang menjerit mulut Syamil pulak. Syakir memang suka cari gaduh dengan adiknya.

Syakir campakkan beg galasnya atas sofa. Dia labuhkan punggung di sebelah abahnya sambil melepaskan keluhan berat. Fikirannya melayang entah ke mana. Hingga abah di sebelah dia boleh buat dek. Macam abah itu tak wujud. Cikgu Ilyas gelengkan kepala. Adalah tu yang tidak kena dengan anak sulungnya itu.

“Bergaduh dengan kekasih ke?” Cikgu Ilyas menyoal selamba. Sedangkan dia tahu anak terunanya itu mana kekasih lagi walaupun ramai peminat.

Syakir menoleh. “Sibuklah abah ni.”

“Abah memang sentiasa sibuk.”

“Tahulah abah sibuk. Abahkan pengetua. Ramai anak-anak dekat sekolah tu.”
“Tapi anak yang selalu buat abah sibuk hanya anak abah yang seorang ini. Beritahu abah anak gadis sapa yang buat anak abah sengsara ni. Bukan calang-calang gadis tu.” Cikgu Ilyas menepuk-nepuk bahu Syakir. Syakir agak perahsia sikit orangnya. Soal peribadi tak suka buka mulut. Syamil pun sama. Apa-apa hal dua beradik itu suka berkomplot. Kalau memberontak. Dua-dua memberontak.

“Abah…Kir manalah ada makwe lagi. Pandai-pandai saja abah ni.” Syakir mencebik. Tahu sangat abah nak korek rahsia dia. Jangan harap!

“Iyer ke? Habis yang hari itu abah nampak Syakir dengan seorang perempuan di mamak corner tu sapa? Comel sungguh awek tu. Tak baik berahsia denngan abah.”

Syakir menepuk dahi. Alamak kantoilah pulak. Dia pun tak tahu Azyan join Azuan tengok bola masa itu. Ini mesti abah menghendap dia ni.

“Itu adik Azuanlah. Anak Mejar Idris.”

“Wah! Anak Mejar. Bagus tu.” Cikgu Ilyas mengerling Syakir penuh makna. Kalau dulu memang dia melarang keras Syakir terlibat dengan kancah cinta monyet. Dia mahu Syakir menumpukan perhatian sepenuhnya dalam pelajaran. Cikgu Ilyas amat tegas
mendidik anak-anaknya. Dia tidak suka anak-anaknya lalai dalam menentukan masa depan. Tiada niat mahu menghalang minat Syakir dalam bidang enjin kereta. Dia hanya mahukan yang terbaik untuk Syakir dan juga Syamil.

Syakir buat muncung panjang. Sejak kebelakangan ini abah asyik menyibuk soal peribadinya. Pelik pun ada. Dia jeling pada Syamil yang sibuk buat kerja sekolah di atas meja makan. Khusyuk sekali adiknya itu sejak kebelakangan ini. Moga Syamil tidak bocorkan rahsia besarnya yang disorokkan. Kalau tidak nahas adiknya itu dia kerjakan.

“Diam pulak.”

“Kir nak naik atas dululah. Lagi pun Kir belum solat Asar lagi.” Syakir tak mahu bersoal jawab dengan abahnya. Dia bingkas bangun lalu menapak ke anak tangga.
Cikgu Ilyas hanya tersenyum. Faham benar dengan perangai Syakir. Hal peribadi tidak suka disentuh. Tak mengapa. Cikgu Ilyas tahu dengan siapa dia boleh berbicara. Syamil yang sedang menyiapkan kerja sekolah itu direnung. Syamil saja tempat utama Syakir mengadu cerita. Bukan susah mahu mengumpan anak bongsunya itu.

Syakir rebahkan diri atas tilam empuknya sebaik saja selesai mandi dan menunaikan solat Asar. Syakir mengelamun seketika. Payah betul mahu meluahkan perasaan pada Azyan. Masa inilah dia nak kenang-kenang semula bersama Azyan dari mula mereka berkenalan hingga mereka berpisah setelah tamat alam persekolahan. Dari benci bertukar menjadi sayang. Azyan adalah cinta pertama dan cinta terakhir Syakir. Tidak mudah untuk Syakir jatuh cinta dengan gadis lain. Hanya Tuhan yang tahu betapa gembiranya Syakir bila dia bertemu semula dengan Azyan. Azyan….di balik wajah ganas gadis itu terselit kelembutan yang orang lain tidak nampak kecuali dia. Masakan dia akan melupakan gadis yang menyelamatkan dia dari nahas jalan raya. Mungkin Azyan tidak ingat tapi tidak pada dia.

Lupakah Azyan pada parut kecil di tangannya itu. Luka yang Azyan balutkan dengan sapu tangan yang berwarna pink Hello Kitty. Pasti Azyan tidak ingat kerana ketika itu dia memakai helmet yang menutupi seluruh mukanya. Syakir menarik nafas panjang. Dia mengulum senyuman. Tentu Azyan tidak menduga siapa pengirim kenychain handphone Hello Kitty. Dia yang meletakkan keychain itu ke dalam beg sekolah Azyan. Kebetulan pula hari itu hari lahir Azyan. Syakir tidak dapat melupakan senyuman manis Azyan sewaktu menerima hadiah kecil darinya itu.

“Abang long! Mak panggil minum petang!” laungan Syamil mematikan lamunan Syakir. Kacau daun betul adiknya itu. Malas-malas Syakir keluar dari biliknya.

“Umph! Sedapnya…Mak buat goreng pisang.” Syakir sudah mengambil sepotong goreng pinggan di atas meja.

“Kesian tengok anak mak yang teringin sangat nak makan goreng pisang. Mujur saja di pasar tadi mak nampak ada orang menjual pisang. Jadi mak belilah.” Puan Mahani tersenyum senang hati.

“Macam orang mengindamlah kau Syam. Dulu satu tandan kau pulun pisang emas yang mak bawa dari kampung. Tak cukup lagi rupanya.” Syakir menyiku adiknya. Menyeringai Syamil.

“Lantaklah.” desis Syamil.

“Kir…mulalah cari pasal dengan adik.” Puan Mahani menjegilkan biji matanya. Kalau ingin tahu antara mak dan abah siapa yang paling tentulah mak mereka. Baik Syakir mahu pun Syamil, kedua beradik itu amatkan takutkan si mak dari si abah.

“Abang long yang mulakan dulu!” Syamil membela diri.

“Usik sikit dah marah.” Syakir menjuihkan bibir. Seronok tengok muka Syamil yang marah. Dia perasan sejak dua menjak ini Syamil agak lain macam. Apatah lagi kalau nama Azyan meniti di bibirnya. Bukan susah untuk Syakir meneka. Syamil suka pada Azyan. Tak padan dengan budak kecik! Ada hati nak mengorat buah hati pengarang jantung abangmu ini. Syakir nak ketawa pun ada. Buat masa ini dia buat macam tak tahu saja. Nak lihat sejauh mana tindakan Syamil. Pada Syakir adiknya itu tidak akan mendatangkan masalah besar. Syamil amat mudah untuk ditangani.

5 comments:

  1. hohoho....
    br btulll...
    adeh apa la syamir ni suke kat makwe abg ni....
    lgpun syamir 2 di bwh umur.....
    tp kta peptah cnta x mgenal usia....

    ReplyDelete
  2. syamir...syamir....dah jelas yan panggil dia budak kecik, pun masih ada hati lagi menyimpan angan2...........hai!!! bilalah syakir ni nak confront ni?????? i'm waiting!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  3. susah sangat, meh la akak tolong cakapkan!!!!

    ReplyDelete
  4. Hahahaha...nantikan saat Syakir meluahkan perasaan pada Azyan.

    ReplyDelete
  5. dah sampai tahap keseriusan bab ker...

    ReplyDelete