Tab Menu

Followers

Tuesday, March 30, 2010

Coke And Sundae_25

SIAPA pulak budak tiga orang ni? Tidak pernah Syamil nampak budak tiga ekor itu dalam kelas malam mereka. Bukan main mesra berbual-bual dengan Azyan. Syamil rasa cemburu. Apa tak cemburunya sebab sebelum ini hanya dia yang paling rapat dengan Azyan. Syamil amat takut kalau Azyan sudah tidak endah dengan kewujudan dia. Syamil makan hati lagi.

Wajah cemberut Syamil disedari oleh Azyan. Azyan tahu Syamil cemburu lihat dia dengan budak tiga orang tu. Dia bukan pilih kasih. Semua pelajarnya dilayan sama rata. Kesian dengan budak tiga orang tu. Banyak pelajaran yang mereka tertinggal. Tentu anda ingat dengan budak-budak yang menahan Azyan ketika pementasan teater pertama Azyan. Tidak menduga budak-budak tu menelefon Azyan untuk masuk ke dalam kelas tuisyennya. Dengan senang hati Azyan menerima mereka.

“Kenapa ni? Muka kelat semacam.” Azyan menegur lembut. Syamil didapati tidak menyenangi kehadiran budak tiga orang itu.

“Siapa budak tiga orang tu?” Syamil menyoal.

“Yang botak tu nama dia Lan. Yang rambut cacak durian tu Man dan yang muka lurus bendul tu Mie.” Azyan perkenalkan satu-persatu anak murid barunya itu kepada Syamil.

“Aik! Syam…takkan kau jealous kot. Don’t worrylah. Kau tetap kesayangan Kak Yan kau ini.” celah Salwa. Risau sangat budak kecik tu Azyan akan berpaling arah. Tapikan…ada sedikit kemusykilan di hati Salwa dengan Syamil ni. Diam-diam menyiasat budak bernama Muhammad Syamil Bin Ilyas ini. Nama bapaknya sama dengan nama bapak Syakir. Muka dia orang pun ada iras-iras jugak. Sikit saja irasnya. Bezanya Syakir tinggi lampai tapi Syamil kemetot. Tak adalah kemetot macam kekasih hati dia, Tengku Kudin.

“Siapa Jealous? Tak mainlah jeles-jeles ni.” Syamil mencebik.

“Iyalah tu. Tapi Syam memang comel kalau muka dia tukar kaler merah.” Salwa makin giat mengusik. Azyan ketawa.

“Tunggu apa lagi. Pergilah berkenalan dengan kawan baru awak tu.” arah Azyan. Dia kerling Syamil tajam.

“Tak mahulah. Kalau awek memang laju saya hulurkan salam perkenalan.”

“Tak padan dengan kecik! Akak tak ajar anak murid akak sombong tau.” Azyan memulas telinga Syamil. Syamil menyeringai.

“Sakitlah! Apa ni main paksa-paksa orang pulak!” desis Syamil. Azyan mula bercekak pinggang. Mencuka muka Azyan. Tak berkenan betul dia kalau ada pelajar yang menyombong.

Ini yang tak best kalau Azyan buat muka. Lemah semangat di buatnya. Nak tak nak Syamil paksakan diri juga berkenalan dengan budak tiga orang yang datang menyibuk itu.

“SAMPAI bila kau nak pendam perasaan Kir. Yan dah mula berkepit dengan Riz. Kau tak rasa apa-apa ke?” luah Salwa. Muak pula tengok Rizlan yang pandai bermuka-muka depan Azyan. Syakir langsung tidak ambil tindakan. Boleh duduk tenang membaca buku di perpustakaan. Siap nyanyi lagu Doraemon lagi. Lagu kegemaran Azyan tentulah Syakir tahu.

“Aku tak kisah.” balas Syakir selamba. Dalam hati Tuhan saja yang tahu.

“Tak kisah konon. Kau nak menangis berguling-guling baru kau nak menyesal. Yan dah bengap janganlah kau sama bengap.” getus Salwa. Marah dengan sikap sambil lewa Syakir. Suka tapi entahlah…tak faham dia dengan lelaki yang seorang ini.

“Bisinglah. Aku sedang sibuk dengan exam sekarang ni tiada masa nak fikirkan pasal Yan lah. Aku tak nak kena cantas leher dengan Cik Puan Zaharah yang kerek tu.” Nak menelaah buku pun tak senang. Salwa asyik mengekori buntut dia ke mana saja. Jangan dia ikut sampai ke tandas sudah. Masak nanti. Bercerai pulak Salwa dengan Tengku Kudin.

“Mulut kata kata sibuk tapi hati kata tidak.”

“Okay-okaylah. Aku surrender.” Syakir angkat kedua belah tangannya. Macam pesalah yang diberkas polis.

“Apa cerita dengan korang berdua ni. Korang ni dah macam Zaim dengan Syakirin yang aku dok baca dalam novel dua kali lima pulak. Salahnya angkat nikah saja yang korang belum lagi.”

“Kau pun kenal aku macam mana. Aku gelilah nak romantis-romantis ni. Aku
bukan mat jiwang macam Zek. Aku juga bukan dalam kategori mat blues. Aku adalah aku. Lagipun aku dah biasa layan Azyan macam itu.” Syakir tersengih.

“Hey Mr Sundae! Kalau korang asyik bertekak sampai bila-bila pun keadaan tak berubah. Jadilah jiwang karat sikit Kir. Bukan banyak mana pun. Sikit saja.”

“Aku nak ucap sayang pun rasa geli tau. Apatah lagi nak sebut I love you pada Azyan. Agaknya kalau ucap depan dia mahunya dia naik hantu.”

“Habis! Kau nak tunggu sampai bila? Sampai musang tumbuh janggut!” desis Salwa. Payah sangat Syakir ni. Nak cakap ‘I love you’ pun teruk nak mampus. Ada juga lelaki macam Syakir dalam dunia ini. Salwa dah gelengkan kepala.

“Hahahaha…pandai kau buat lawak jugak Wawa. Belajar dari Tengku Kudin ke?” Syakir ketawa mengekek.

“Tengku Saifudinlah.” Salwa membetulkan nama teman lelakinya. Syakir sama saja dengan Azyan. “Aku ada perkara nak tanya kau”

“Nak tanya apa?”

“Muhammad Syamil Bin Ilyas. Aku rasa kau tahu nama siapa yang aku sebut tadikan.” Terangkat-angkat kening tebal Salwa.

Riak muka Syakir sedikit berubah. Mestilah tahu. Nama adik dia. Adik yang di hantar khas untuk menjalankan siasatan di kelas tuisyen Azyan. Kantoilah pula.

“Macam mana kau tahu?”

“Aku kan adik-beradik Detective Conan.”

“Ceh! Syamil adik akulah.”

“Agak dah. Muka korang ada iras-iras sikit.” Tahu pun sebab Salwa ekori Syamil sampai ke rumah. Syamil langsung tak sedar. Biasalah. Profesional punya detektif tak bertauliah.

“Terus-teranglah dengan aku, Kir. Kau ingat aku bodoh ke? Aku tak bengap macam korang berdua.”

“Hmmmm!” Syakir merengus kecil. “Aku sukakan Azyan. Cuma aku tak tahu macam mana nak luahkan perasaan di hati pada yang empunnya diri. Aku mengaku aku bengap dalam soal hati ni. Aku bukan macam kau. Straight the point!”

“Baguslah kau mengaku kau bengap. Kau nak aku tolong tak?” Salwa offerkan diri ingin membantu.

“Thanks. Aku rasa tak perlulah.” Syakir menolak. Seganlah minta tolong dengan perempuan ni.

“Tak nak tak apa. Aku dah lama nak tanya. Apa barang yang Yan curi dari kau dulu? Bukan main serius kau tuduh dia pencuri.” Salwa pandang wajah Syakir tidak berkelip. Syakir tersengih.

“Dia curi hati aku.”

4 comments:

  1. hahahaaaaaaa........mesti salwa bengang giler dgn syakir......pasal curi tu.......bukan yan dgn syakir aje bengap, salwa pun sama!!!!!!!sorry ye!!!!! apapun, best cite ni!!!!

    ReplyDelete
  2. x sabar nak tahu cam ner Azyan ngan Syakir kesudahannya....hehehe

    ReplyDelete