Tab Menu

Followers

Monday, March 29, 2010

Coke And Sundae_24


KELAS Cik Puan Zaharah tamat dengan jayanya. Syakir seperti biasa membuat sedikit catatan sebelum keluar dari kelas. Di belakang tempat duduknya Mat Karan dan Nani sedang berbincang antara satu sama lain. Syakir tidak ambil endah akan perbualan dua teman baiknya itu. Selesai membuat catatan dia mula mengemaskan buku-bukunya masuk ke dalam beg. Syakir memberikan siulan kecil kepada dua temannya itu. Isyarat untuk mereka beredar.

            Mat Karan dan Nani berbisik sama sendiri. Syakir hanya membisu. Mengumpat dialah tu. Pasal dia dengan Azyan. Dalam beberapa hari ini Azyan memang dingin benar dengan Syakir. Bila tengok muka Syakir saja mesti dia buat satu pusingan macam di jalan raya itu. Jika tidak pun Azyan angkat kepala tinggi-tinggi seakan tidak nampak Syakir lalu di sebelahnya. Allergiclah tu tengok muka Syakir. Berjangkit dengan Nani. Tak syok lah kalau tidak dengar celoteh mulut Azyan. Syakir mesti lakukan sesuatu agar perhubungan mereka pulih seperti sediakala.

            “Eh! Azyan dengan siapa pula tu?” Mat Karan menundingkan jari. 

            Syakir segera memalingkan kepala. Seorang lelaki macho sedang berbicara dengan Azyan di dalam kafeteria. Manisnya wajah Azyan ketika berbual-bual dengan lelaki terbabit. Syakir amati wajah lelaki itu. Rasanya macam kenal. Mata Syakir terbuntang luas. Patutlah macam kenal. Itu Rizlan jurulatih kelab Boxing yang selalu dia lawati bersama Haziq dan Sofi. Bila pula Azyan kenal dengan Rizlan. Ini tak boleh jadi. Syakir pantas mebuka langkah panjang.

            “Perkara kecil aja. Tak sangka awak yang hantar jambangan bunga tu. Sayangnya saya buang dalam tong sampah.” tutur Azyan jujur. Siapa menduga dia punya seorang peminat misteri yang bertubuh sasa dan gagah. Macho tau.

            “Maaf kiranya I buat Cik Azyan terkejut. Sebenarnya sudah lama I perhatikan you sejak you menyelamatkan seekor kucing dari dilanggar. Kucing yang you selamatkan itu kucing I.”

            Azyan terlopong. Nyata dia tidak menyedari kehadiran Rizlan sebelum ini. Bibirnya memalit senyuman manis. Rasanya dia sudah jumpa orang yang dicari. Ciri-ciri lelaki idaman semuanya ada pada Rizlan. Kali ini Azyan yakin.

            “Riz!” jerit Syakir. Rizlan dan Azyan sama-sama berpaling.

 Azyan ketap bibir. Meluat tengok muka jambu Syakir. Buat masa sekarang senyuman Syakir tidak menggetarkan hati Azyan. Mata Azyan lebih tertumpu pada senyuman macho Rizlan. Lemahnya segala urat sendi melihat senyuman yang terpalit pada bibir basah Rizlan. SEKSI!

“Syakir! You pun belajar di sini juga.” Rizlan memaut tubuh Syakir sambil memeluk anak muda itu erat. Syakir sempat mengerling Azyan. Azyan tarik muka.

“Apa kau buat di sini?” saja Syakir mengajukan soalan yang dia sendiri sudah tahu akan jawapannya.

“Ermmm…macam nak cerita pada you. You masih ingat cerita I pada seorang gadis yang buat jatuh cinta pandang pertama?” Lalu Syakir anggukkan kepalanya. Rizlan merenung wajah ayu milik Azyan. Pandangan mata yang buat hati Syakir gelisah serba gelisah! Ada saja yang nak kacau buah hatinya itu. Mula-mula Haziq. Lepas itu Zekri. Sekarang Rizlan pulak. 

“Tak sangka kau sukakan gorilla ni.” 

“Siapa gorilla? Sedap-sedap mulut saja kau mengata aku!” Azyan melenking.

Korang berdua dah kenal?” Rizlan menyoal. Dia makin teruja untuk mengenali Azyan. Gadis secomel Azyan masakan akan dia lepaskan begitu saja.

“Lebih dari kenal. Aku kenal gorilla ni sejak dari sekolah lagi. Untuk pengetahuan kau Riz, gorilla ini aku yang punya.” Syakir menarik Azyan ke sisinya. Tajam dia merenung wajah Rizlan. Terpinga-pinga Azyan dengan kelakuan kurang sopan Syakir. Sesuka hati dia pegang lengan anak dara orang. Kalau dah kahwin tidaklah heran sangatkan. 

“Apa tarik-tarik orang ni!” Azyan mendengus. Dia menjauhkan diri dari berdekatan dengan Syakir. Mana boleh duduk dekat-dekat dengan musuhnya itu.

“Nampaknya dia tidak sukakan kau, Kir.” Rizlan sudah meneka melalui riak wajah Azyan. Rizlan mula memberikan renungan penuh makna kepada Syakir. Renungan mencabar.

“Apa kejadah pulak ni? Kau jangan nak buat kacau di sinilah Syakir!” Azyan mula tidak senang bila Syakir sudah berlawan mata dengan Rizlan. Apa tidak kena dengan mamat seorang ni. Takkan Rizlan pun musuh ketat Syakir macam si bapak buaya itu. Banyak rupanya musuh Syakir. Tapi bagi Azyan, Rizlan adalah lelaki yang baik. Jauh lebik dari Syakir. 

“Riz. Saya rasa lebih baik kita berbicara di tempat lain.” ajak Azyan. Rizlan menganggukkan kepalanya. Azyan membuka langkah melintasi Syakir. Macam biasa dia angkat kepalanya tinggi-tinggi macam perempuan berlagak. 

                “Syakir dalam soal cinta aku tak akan bertolak ansur dengan kau.” suara Rizlan separuh berbisik. Ditepuk-tepuk bahu Syakir lembut. Rizlan tersenyum sumbing lalu mengikuti langkah Azyan yang sudah jauh ke hadapan. Syakir mengetap bibir.

            Pedihnya hati Syakir hanya dia seorang yang tahu. Syakir dapatkan rasakan sinar yang bercahaya di mata Azyan ketika gadis itu memandang Rizlan. Tapi tak mengapa. Ini Syakirlah. Tiada perkataan ‘TIDAK’ dalam moto hidupnya. Nani dan Mat Karan segera merapati teman mereka. 

            “Kali ini kau bermasalah besarlah Kir. Aku tengok bukan main lembutnya Azyan melayan lelaki tadi.” ujar Mat Karan.

            “Itulah kau. Lambat sangat nak luah perasaan pada Yan.” celah Nani tidak puas hati. Syakir telalu berlengah-lengah.

            “Sibuklah korang ni! Dalam percintaan ada cabaran itu yang aku suka. Aku takkan menangis punyalah.” Syakir merengus. 

            “Kita orang bukan nak menyibuk Kir. Kita orang just nak menolong kau saja sebab pada mata kita orang ini kau dengan Yan pasangan yang secocok. Bagai pinang dibelah dua. Sama cantik sama padan.” getus Nani. Susah nak terima kalau Azyan bersama dengan orang lain. Lagi pening kepala Nani bia membayangkan Azyan dengan Zekri. Tak sepadan langsung. Rasanya hari-hari Zekri kena belasah dengan Azyan. Zekri kan gatal. Garfunya pula suka merayap-rayap. Tak boleh duduk diam. Nani tersenyum sendiri. Dia tidak menyangka yang dia dan Zekri berbaik-baik semula. 

            “Senyum ingatkan Zek ke?” Syakir memetikan jarinya pada depan muka Nani. Nani tersentak. Merona merahnya.

            “Kadang-kadang aku tak faham dengan perempuan ni.” Mat Karan mengarukan kepala.

            “Kalau tak faham jangan difahamkan buat menyemak kepala otak kau aja.” Syakir mengetuk kepala Mat Karan dengan bukunya. Mat karan tersengih. 

            Kebetulan sudah ada di cafeteria baik mereka bertiga melantak dulu sebelum ke perpustakaan. Bau aroma masakkan Kak Min cafĂ© sudah menusuk ke dalam lubang hidung masing-masing. Ini yang mereka tak boleh tahan. Apa lagi….serbu!!!

SIMBOL love sudah timbul di dalam anak mata Azyan. Gelagat itu disedari oleh Salwa yang sedang enak menghirup teh tarik mamak corner. Mamat mana pulalah yang Berjaya menambat hati teman baiknya itu. Kalau Syakir memang tiada dalam senarai dah. Tolak tepi terus. Kesian pada Syakir. Nak kata tak ada rupa Syakir memang dah hensem dah sejak azali lagi. Tiada yang kurangnya pada Syakir kecuali mulut dia yang laser tu. Cakap tak tahu nak berlapik. Main sembur saja.

            Romantika juga mamat bernama Rizlan bin Yusof itu. Apa yang penting dia gagah dan hebat. Buat masa ini mereka akan berkenal-kenalan dulu sebelum mulakan perhubungan lebih serius. Dia akan tayang pada Syakir yang gadis lasak seperti dia pun boleh ada teman lelaki. Inilah peluangnya Azyan. Malaysia boleh! Azyan boleh! Ganbatte! Azyan meberikan semangat untuk diri sendiri.

            “Kau apa hal angkat-angkat tangan ni Yan. Macam orang tak betul saja aku tengok.” Salwa menegur.

            “Aku tengah bagi semangat kat diri aku sendiri.”

            “Semangat apa pulak ni? Semangat nak pikat hati Syakir ke?” 

            “Tiada nama lain ke kau nak sebut selain nama cicak kobeng tu! Berapa kali aku mahu bilang sama kamu. Aku ngak mungkin berpacaran dengan cowok bernama Syakir!” Campur anduk dengan bahasa Indo dah Azyan. Salwa ketawa kecil.

            “Iya…aku ngerti kalau kamu ngak bisa berpacaran sama itu cowok. Cowok itu selalu bikin kecoh sama kamu bukan? Tapi kamu jangan menyesal jika cowok itu jatuh jatuh ke dalam tangan cewek lain.” Salwa pun dah ikut slang Indo.

            “Huh! Kau ni apa pasal Wawa. Suka sangat nak rapat-rapatkan aku dengan Syakir. Menyampah tahu tak!” Azyan mahukan lelaki yang cool macam Rizlan bukan lelaki yang bermulut laser macam Syakir. Syakir tu perasan nak mampus. 

            “Kau tak risau ke awek cun macam Emelda tu nak tackle Syakir?”

            “Apah hal ni. Lantaklah kalau Emelda gedik tu nak pikat Syakir. Aku peduli apa! Apa kau ingat aku tak comel ke sampai dibandingkan dengan Emelda. Aku tahulah si gedik tu cantik!” Azyan melenting. Azyan memang tak dapat menandingi Emelda dari pelbagai segi. Tapi dia comel tau! Tak tipu punyalah.

            “Cakap sikit dah melenting.” Salwa menjuihkan bibirnya. Salwa memang tak suka Azyan memilih Rizlan sebab pada Salwa, Syakir lebih baik dari lelaki bertubuh sasa itu. Memanglah Syakir ada kekurangan tapi mereka sudah kenal hati budi Syakir.

            “Ala…macam tak biasa gaya aku bercakap. Aku dengan kau mana ada cakap lemah lembutkan. Aku cakap main redah aja.” Sejak bila pulak Salwa pandai ambil hati dengan kata-kata dia. Setahu dia Salwa jenis tak kisah apa dia cakap. Dia pun memang jenis cakap lepas. Baru Azyan sedar dia dengan Syakir agak-agak serupa. Guna perkataan agak-agak sebab Azyan segan nak mengakui yang mereka hampir serupa. 

Best sangat ke Rizlan sampai kau tangkap cinta dengan dia. Aku tengok biasa-biasa saja orangnya. Aku tak adalah nak nafikan yang Rizlan memang lebih gagah dari Syakir. Jurulatih kickboxing katakan.” Nyata terang-terangan Salwa tidak merestui perhubungan Azyan dengan Rizlan. Macam Azyan tu anak dia pulak.

“Ermmmm…soalan kau itu aku tak boleh nak jawablah Wawa. Jujurlah aku cakap aku tak terasa dub-dub bila bersama dengan Riz. Tapi bila dengan Syakir dub-dub pula jantung aku. Berdebar-debar hati aku.” Azyan siap buat demo lagi depan Salwa. 

Dah agak dah. Azyan memang bengap! Bengap hampir seratus-peratus. Petanda awal dah ada tapi bilah Azyan nak sedar diri ni! Salwa pula yang rasa bengang. Bengang sebab ada kawan yang otak lembab.

“Malas nak cakap dengan orang yang punya otak lembab macam kau, Yan. Dah bagi klu pun masih bongok lagi.” Salwa menjentik dahi Azyan. 

“Amboi! Berani kau kata aku bongok ye.” Azyan sudah memaut leher Salwa. Salwa ketawa mengekeh.

2 comments:

  1. Tq pada peminat coke n sundae. InsyaALLAH kalau ada rezeki kuar thn ni if x novel ni akan kuar tahun depan. -Ilya-

    ReplyDelete