Tab Menu

Followers

Tuesday, November 22, 2011

Takdir Cinta luka - Bab 26

WAYAR berselirat pada tubuh Faliq. Faliq memerlukan alat penafasan di hidungnya. Kecederaannya berat di bahagian otak kerana hentakkan yang kuat. Doktor memberitahu berkemungkinan besar Faliq akan kehilangan ingatan apabila dia sedarkan diri. Puan Suria memeluk tubuh Batrisyah. Ujian yang sungguh berat buat Batrisyah. Apa yang akan Batrisyah lakukan jika Faliq langsung tidak mengingatinya. Pasti hati ini akan berasa sakit sekali.
            Batrisyah menggenggam erat jemari Faliq. Dia mahu menemani di sisi suaminya sehingga suaminya membuka mata. Dia tidak akan membiarkan Faliq tidak berteman.
            “You pasti mahu tinggal di sini?” soal Puan Suria.
            Batrisyah menganggukkan kepala.
            “Kalau you perlukan apa-apa you must contact I.” Puan Suria menepuk lembut bahu Batrisyah.
            “Terima kasih.”
            “Risyah….I harap you tabah.” Puan Suria merasai apa yang sedang dirasai oleh Batrisyah itu.
Batrisyah tersenyum pahit. Dia mengalih pandang pada wajah Faliq yang sedang terbaring di atas katil putih itu. Mata Faliq terpenjam rapat. Nafasnya masih berombak perlahan.
Puan Suria melangkah keluar dari wad berkenaan. Satu-persatu dugaan untuk Batrisyah. Hati Puan Suria dilanda hiba. Datin Seri Qistiana pasti akan dimaklumkan dengan kemalangnan yang menimpa anak lelaki tunggalnya. Bagaimana Batrisyah akan menghadapi wanita angkuh itu?
“Abang…apa yang berlaku antara kita, Risyah tetap mencintai abang. Hanya abang terpahat di hati Risyah biarpun nyawa Risyah bercerai dari jasadnya.” Bisik Batrisyah perlahan.
Air mata Risyah menitis pada wajah Faliq yang masih tidak sedarkan diri itu. Batrisyah mengucup lembut dahi suaminya. Dia mengusap-usap wajah Faliq dengan penuh kasih dan sayang.
Lelaki ini yang memberikan debaran di hatinya. Lelaki ini yang tidak pernah jemu
berada di sisinya saat dia terluka. Lelaki ini yang menyatakan keikhlasan untuk mencintainya…melamarnya…menjadikan dia suri hatinya….sungguh mendalam cinta Faliq terhadapnya.
            Batrisyah terlena di sisi Faliq dengan hanya bertemankan lengan sebagai pengganti bantal. Doa Batrisyah moga Faliq akan sedar dan melihat dia di sisinya.

LAJU langkah Datin Seri Qistiana menuju ke wad yang menempatkan Faliq setelah menerima berita yang Faliq mengalami kemalangan. Dia bergegas bertolak dari Jakarta dengan penerbangan pertama. Hati tuanya gundah dengan keadaan Faliq yang parah. Dhiya dan mamanya turut membuntuti langkah Datin Seri Qistiana.
            Cembul pintu wad itu dipulas perlahan. Mata Datin Seri terbeliak besar melihat gadis yang berada di sisi Faliq itu. Begitu berani gadis itu memaut erat jemari anaknya. Dia yakin gadis bertudung litup yang menemani Faliq itu adalah Batrisyah. Mengapa gadis itu mesti berada di sisi Faliq?
            Datin Seri Qistiana meluru ke arah Batrisyah. Dia dengan sengaja menjerkah Batrisyah hingga Batrisyah itu terjaga dari tidurnya. Terpisat-pisat Batrisyah membuka matanya. Batrisyah mengetap bibir melihat tiga manusia yang berada di depan matanya. Dia amati ketiga-tiga wajah manusia itu. Dia kenal dengan gadis yang bermuka cemberut itu. Gadis yang pernah menyerangnya dulu. Gadis yang mengakui dia adalah tunangan Faliq dari kecil. Dan wanita anggun yang sedang memandang dia dnegan jelek itu pastinya Datin Seri Qistiana, ibu Faliq merangkap ibu mertuanya.
            Batrisyah memalitkan senyuman nipis di bibir. Dia menghulurkan tangan untuk menyalami Datin Seri Qistiana. Wanita itu tampak tidak sudi menyambut hulurannya. Batrisyah tahu dia tidak setaraf dengan Datin Seri Qistiana. Dia tidak mengambil hati dengan tingkah-laku Datin Seri Qistiana.
            “You Batrisyah?” Datin Seri Qistiana menjeling Batrisyah tajam.
            “Ya….saya Batrisyah.”
            Datin Seri Qistiana tergamam. Dia memuji Batrisyah dalam hati. Gadis itu memang jelita meskipun tidak bergaya seperti Dhiya. Wajahnya putih kemerahan itu yang menarik perhatian Datin Seri Qistiana.
            “You buat apa di sini?”
            Batrisyah termangu seketika.
            “I tanya you jawab! Atau you ini pekak!”  Datin Seri Qistiana meninggikan suaranya. Puan Sri Dahlia dan Dhiya tersenyum sinis melihat Batrisyah diherdik oleh Datin Seri Qistiana.
            “Maaf Datin Seri…Apa pun saya tetap akan menunggu Abang Faliq sedar. Saya mahu berada di sisi Abang Faliq.” Batrisyah tidak berterus-terang akan statusnya sebagai isteri Faliq. Dia sudah berjanji dengan Faliq. Faliq sendiri akan memberitahu pada ibunya.
            “You siapa? Isteri Faliq ke?” Puan Sri Dhalia menyampuk.
            Batrisyah hanya tersenyum. Dia tidak membalas pertanyaan Puan Sri Dahlia itu.
            “Huh! Perempuan kampung ni sudah guna-gunakan Abang Faliq. Dia ni hanya mashukan harta auntie sahaja.” Sela Dhiya.
            “Saya sudah cakap yang saya hanya mahu berada di sisi Abang Faliq hingga Abang Faliq sedar.” Suara Batrisyah masih berlembut.
            “I tak benarkan!” Datin Seri Qistiana membantah.
            “Saya tetap akan menemani Abang Faliq.” Tegas Batrisyah. Dia merenung ke dalam anak mata Datin Seri Qistiana.
            Gadis ini memang berani melawannya. Berang Datin Seri Qistiana dengan sikap degil Batrisyah itu. Batrisyah tidak mempedulikan Datin Seri Qistiana, Puan Sri Dahlia dan Dhiya. Dia duduk di sisi Faliq semula. Jemari kasar Faliq dipaut erat.
            “Perempuan tidak tahu malu!” Cebik Dhiya.
            Batrisyah buat tidak dengar. Mata kuyunya menatap wajah milik Faliq. Doktor mengatakan Faliq akan melepasi tahap kritikal apabila menjelang pagi. Batrisyah bersyukur kerana keadaan Faliq tidak kritikal lagi. Deruan nafas Faliq juga kian teratur.
            “Abang Faliq...” bisik Batrisyah perlahan.
            Faliq membuka matanya perlahan-lahan. Pandangan matanya agak kelam. Dia memandang seluruh bilik yang serba putih itu.
            “Ya Allah! Alhamdulillah…Abang Faliq dah sedar…” Batrisyah mengucap syukur ke hadrat Ilahi.
            Datin Seri Qistiana terus merapati anaknya. “Faliq…”
            “Ibu…” balas Faliq lemah. Mata Faliq tertacap pada wajah ayu milik Batrisyah.
Dia seakan tidak mengenali isterinya itu.
            “Abang Faliq…” Batrisyah memanggilnya lembut. Sememangnya dia sudah tahu kemungkinan yang akan berlaku. Faliq tidak mengenali dirinya. Namun hanya dia…hanya dia yang Faliq tidak kenali.
            “Awak…awak siapa? Siapa dia ni ibu?” Faliq menyoal lemah. Dia mengenali ibunya. Dia mengenali Dhiya. Dia mengenali Puan Sri Dhiya tetapi dia lupa pada Batrisyah. Batrisyah isterinya itu.
            Batrisyah tersenyum pahit. Tubuhnya ditolak oleh Datin Qistiana hingga terdorong ke belakang. Datin Seri Qistiana seakan tidak membenarkan dia mendekati Faliq.
            “Nyah you dari sini!” Datin Seri Qistiana memaut lengan Batrisyah dan membawa keluar dari wad tersebut.
            “Abang Faliq…” Belum sempat Batrisyah menjejaki semula bilik itu, pintunya telah ditutup oleh Datin Qistiana.
            Saat itu Puan Suria muncul bersama Encik Zulkifli dan Qais. Batrisyah terus mendakap tubuh Puan Suria. Dia menangis etresak-esak di bahu wanita itu. Puan Suria mengusap lembut belakang Batrisyah. Qais mengerutkan dahi. Apa yang telah berlaku pada kakanya?
            “Abang Faliq sudah lupa pada Risyah. Abang Faliq tidak mengenali Risyah lagi.” Tangisnya.
            Puan Suria meleraikan pelukannya. Batrisyah perlukan semangat. Batrisyah perlukan sokongan. Dia akan bersama Batrisyah. Puan Suria ingin melangkah masuk namun ditahan oleh Batrisyah.
            “Ibu Faliq…ada di dalam.” Batrisyah tunduk sayu.
            “Jadi dia yang halau you keluar.” Puan Suria menyoal. Batrisyah membisu. Puan Suria memulas cembul pintu tetapi Batrisyah menahannya.
            “Abang Faliq baru sedarkan diri…Risyah tidak mahu fikiran Abang terganggu kerana Risyah. Doktor cakap amat bahaya jika Abang Faliq didesak untuk mengingati benda yang dia sudah lupa.” Ujarnya lembut. Air matanya masih bersisa.
            “Kak Risyah..”
            “Risyah…”
            “Kita balik dulu kak. Risyah penat…” Batrisyah memandang sayu Puan Suria.
            Puan Suria menghela nafas kecil. Dia memikirkan keadaan Batrisyah yang sedang berbadan dua itu. Dia pautnya kedua bahu Batrisyah dan memimpin gadis itu berjalan keluar. Qais turut berada di sisi kakaknya. Hati Qais dibelenggu dengan perasaan tidak enak.
            Ya Alah…kau berikanlah kekuatan kepada kakakku…Qais berdoa dalam hati. Dia tidak sanggup melihat kakaknya terluka lagi.
           
SATU kenyataan yang cukup kejam buat Batrisyah. Faliq benar-benar telah melupakan dia. Malah Faliq akan sakit kepala apabila cuba mengingati Batrisyah. Batrisyah tidak tegar untuk memaksa mengingati dia. Cukup dia melihat Faliq telah kembali pulih dari kecederaannya. Datin Seri Qistiana jua tidak mahu dia melawat Faliq di Hospital. Dia akan dihalau jika mendekati Faliq.
            Batrisyah hanya menangis dan menangis untuk meluahkan segala rasa di hati. Dia harus redha dengan hakikat. Faliq sudah semakin jauh darinya. Suami yang dicintai bakal meninggalkan dia sendirian.
            “Kalau perempuan Risyah nak letak nama apa?” soal Faliq pada suatu ketika mereka sedang berkelah di tepi pantai.
            “Nur Sufi Imanina…” balas Batrisyah lembut.
            “Amboi! Bukan main panjang namanya sama macam ibunya juga. Nur Sufi Batrisyah…” Faliq memicit hidung Batrisyah.
            “Kalau lelaki…” Giliran Batrisyah bertanya kepada suaminya.
            “Abang letak nama Faliq Imtiyaz,” Faliq mula mengusik.
            “Faliq Imtiyaz Bin Faliq Imtiyaz...Abang jangan nak buat lawak tau.” Batrisyah menarik cuping telinga Faliq. Faliq ketawa kecil. Garang lagi isterinya itu.
            Kenangan itu masih kukuh dalam kotak ingatan Batrisyah. Batrisyah redha andai kebahagiaannya bersama Faliq hanya sampai setakat ini. Dia redha untuk melepaskan Faliq biarpun luka terpahat di hati.
            “Abang…” Esakan Batrisyah berlagu lagi.
            Qais memerhatikan kakaknya dari jauh. Hatinya turut tersentuh melihat kesedihan si kakak. Mengapa begini jadinya kisah cinta kakak dan Abang Faliq….

1 comment:

  1. oh tidak!!!!!!
    faliq takkan x ingat siapa batrisyah...
    sampai hati datin qistina halau batrisyah...

    ReplyDelete