Tab Menu

Followers

Friday, November 4, 2011

Queen Control - Bab 21

“ALHAMDULILLAH…” Encik Johari bersendawa kecil. Masakan yang Tiryaq memang lazat. Tiryaq boleh jadi chef profesional. Encik Johari mengerling Putri Tasnim yang masih menyuapkan nasi dalam mulut.

            Bukan main berselera anak gadisnya itu menjamu selera air tangan suami. Encik Johari beruntung punya menantu yang tahan melayan kerenah anak gadisnya. Putri Tasnim amat degil dan sukar menerima pendapat orang lain. Sikap yang sukar untuk Encik Johari tangani.

            Muka Putri Tasnim kemerah-merahan menahan kepedasan sambal belacan. Tiryaq mahu membunuh agaknya. Entah berapa biji cili api yang lelaki itu tumbuk agaknya. Satu gelas air kosong diteguk sehingga licin. Gelagat itu menjadi perhatian Tiryaq yang baharu selesai menghabiskan nasi di dalam pinggan. Dia buat pedas-pedas untuk mengenakan Putri Tasnim. Dia suka melihat wajah marah Putri Tasnim. Walau Putri Tasnim tidak secantik mana tetapi pada pandangan mata Tiryaq Putri Tasnim adalah wanita yang tercantik. Dia suka mendengar omel dari bibir basah Putri Tasnim. Bebelan Putri Tasnim memecahkan kesunyian antara mereka.

            Putri Tasnim menjegilkan mata ke arah Tiryaq apabila menyedari dirinya diperhatikan. Dia tidak suka Tiryaq memerhatikannya. Sikap tidak sopan Putri Tasnim mendapat perhatian sepenuhnya dari Encik Johari.

            “Ada ke patut kerling begitu pada suami. Tas…arwah mama tak ajar Tas bersikap kurang sopan terutamanya dengan suami.” Encik Johari menegur lembut.

            Putri Tasnim mencebik. “Ooo…Kalau Tas kurang sopan tapi kalau perempuan itu bersopanlah bila menengking papa.”

            “Tas….” Kali ini Tiryaq menjeling isterinya. 

            Puteri Tasnim terkedu. Pertama kali Tiryaq mengeraskan suara kepadanya.

            Encik Johari ketawa kecil. Dia menasihatkan anaknya tetapi tidak menasihati sikap kurang ajar isterinya yang kian menjadi-jadi. Encik Johari tidak akan menceritakan perihal masalah rumahtangganya kepada Putri Tasnim. Biarlah dia pendamkan sendirian. Cukuplah dia mendera perasaan Putri Tasnim sebelum ini.

            “Maafkan kelancangan mulut Tas, papa. Mulut saja jahat papa tapi hatinya baik.” Tiryaq cuba memainkan peranannya.

            “Tidak mengapa. Papa kenal dengan anak papa ni. Mulut dia memang jahat sikit.” Encik Johari menarik pipi Putri Tasnim. Makin tembam anak gadisnya ini. Orang sudah ada tukang masak di rumah katakan. Makan tidur makan tidur maka badan pun makin di pam-pamlah.

            “Tas memang jahat mulut tetapi Tas tak pandai bermuka-muka.” 

            Kali ini giliran Tiryaq mencubit bibir Putri Tasnim. Putri Tasnim mendengus kecil. 

            “Sakitlah!” Marahnya. Sejak bila Tiryaq pandai main cubit-cubit orang ni.

            “Papa akui salah papa tapi papa tidak bermaksud mahu membuang Tas dalam hidup papa. Tas satu-satunya anak gadis papa dengan mama. Papa berkahwin dengan ibu tiri Tas bukan kerana papa sudah lupakan mama. Itu adalah permintaan mama Tas sendiri. Ibu tiri Tas adalah kawan baik mama.” Mungkin Encik Johari patut menjelaskan keadaan sebenarnya kepada Putri Tasnim sekarang. Dia rasa kesal menerima pujukkan arwah isterinya dahulu. Puan Hanni bukan seorang wanita yang baik. Wanita itu hanya mengidamkan kemewahan hidup.

            Putri Tasnim terkedu seketika. Dia emndongak memandang wajah mulus papanya. Dari raut wajah yang kian dimamah usia itu tiada sekilas pembohonga tetapi apa yang dilihat adalah kekesalan. Putri Tasnim tahu yang papa ingin merapatkan kembali jurang perhubungan mereka anak-beranak. Dia yang mengelak kerana sakit di hati masih terasa. 

            Putri Tasnim tampak seperti wanita yang berdikari tetapi sebenarnya hatinya mudah tersentuh dan memerlukan penyokong dari belakang. Ego Putri Tasnim menutup kelemahan yang satu itu. Putri Tasnim bingkas bangun dari tempat duduknya.

            “Selera Tas dah tiada.” Ujarnya lalu menuju naik ke anak tangga. Ke mana lagi hala tujunya jika bukan ke bilik yang tinggalkan bertahun-tahun dulu.

            Biliknya masih kemas seperti dahulu. Tiada barang yang terusik dari susunan asalnya. Papa pasti menjaga dengan rapi biliknya. Putri Tasnim duduk di birai katil. Benarkah apa yang diperkatakan oleh papa? Papa berkahwin dengan perempuan itu atas permintaan arwah mama? Mama tidak tahukah perempuan itu busuk hati? Perempuan itu hanya ingin melihat mama menderita? Hati Putri Tasnim mula sebak.

            Pintu bilik terkuak perlahan. Tiryaq melangkah masuk untuk melihat keadaan Putri Tasnim. Dia melihat Putri Tasnim duduk membelakanginya di birai katil. Tiryaq yakin Putri Tasnim sedang menangis. Wanita yang keras hati seperti Putri Tasnim masakan mahu orang lain melihat air matanya.

            Tiryaq meletakkan tangan kanannya pada kepala Putri Tasnim. Diusap lembut rambut isterinya itu.

            “Adakalanya hakikat itu amat menyakitnya.” Lembut tutur kata Tiryaq.

            Putri Tasnim mengalihkan pandangan matanya kepada Tiryaq. Apabila dia melihat Tiryaq seakan dia melihat arwah Tazriq di hadapannya. Tiryaq duduk di hadapan Putri Tasnim. Air mata isterinya disapu lembut oleh Tiryaq. Wajah sayu Putri Tasnim tika ini cukup cantik pada Tiryaq. Wajah yang paling cantik Tiryaq lihat. 

            Putri Tasnim mendakap tubuh sasa Tiryaq. Dia menangis semahu-mahunya pada dada bidang lelaki itu. Dia yakin Tiryaq tidak kisah bajunya dibasahi air mata. Dia tahu Tiryaq boleh membasuh bajunya sendiri.

            “Lepaskan semuanya, sayang. Maafkan papa awak.” Tiryaq masih mengusap-usap rambut Putri Tasnim. Kalau hari-hari Putri Tasnim peluk dia begini kan best. Dia memang suka kalau Putri Tasnim bermanja sikit. 

            Don’t call me sayang,” rengus Putri Tasnim. Lelaki ini memang suka mengambil kesempatan!

            Tiryaq ketawa kecil. Putri Tasnim masih garang...

11 comments:

  1. =) terima kasih kak ilya... akhirnya, ade jugak sambungan QC..

    ReplyDelete
  2. emmmm....dah ada kemajuan ckit hubungan Putri Tasnim dgn Tiryaq...hrp2 hbgn Tasnim dgn bp dia akan kembali baik.

    ReplyDelete
  3. hahhaa.....sweet sngt2 tgk diaorg......

    ReplyDelete
  4. saya suka lah dengan watak tiryaq ni . sweet je . ^^ . sis , sambung lah next en3 cepat cepat , ye . ^^

    ReplyDelete
  5. hehehe...
    dalam sedih2 dan nangis masih lagi garang...
    memang QC betul

    ReplyDelete
  6. I like Tiryaq...sweet :)

    ReplyDelete
  7. :-) :-) :-) sweet.. suka bangat sama Tiryaq... so memahami sama Tasnim.. i like!!!

    *bertuah sungguh Tasnim, husband yg masak utk bapa mertua... hehehe..

    ReplyDelete