Tab Menu

Followers

Saturday, November 19, 2011

Takdir Cinta luka - Bab 25


“I mahu cari Nur Sufi Batrisyah!” Datin Seri Qsitiana meluru masuk ke Lavender’s Associates. Puan Suria yang sedang berbincang bersama Encik Zulkifli itu tersentak. Datin Seri Qistiana merenung wajah Puan Suria dengan pandangan meluat.
            Dia tidak pernah menyukai Puan Suria walaupun Faliq rapat dengan wanita itu. Dia tidak mempedulikan Puan Suria. Dia hanya ingin bertemu dua mata dengan Batrisyah.
            “I mahu bertemu dengan Batrisyah!” Datin Seri Qistiana bercekak pinggang. Riaknya sungguh angkuh. Encik Zulkifli tidak menyenangi kehadiran wanita ini. Wanita yang kononnya berkedudukan ini lebih cetek pemikirannya.
            “Maaf...orang yang Datin Seri cari tiada di sini.” Suara Encik Zulkifli lembut.
            “So…masakan waktu bekerja dia sudah keluar lunch.”
            Gelilah tengok lagak wanita tua ini. Gedik semacam. Apalah nasib Faliq punya ibu tidak normal begini. Berlagak nak mampus. Tiada tahu rasa hormat.
            “Dia MC. Dia tidak sihat.” Balas Puan Suria.
            Datin Seri Qistiana mencebik. Orang dicari tidak ke temu lebih balik dia tidak menyemak di syarikat kecil ini. Dia tidak faham mengapa Faliq boleh bekerjasama dengan syarikat kecil ini.  Kalau dia, minta maaflah. Syarikat kelas rendah! Datin Seri Qistiana melangkah keluar.
            “Bagaimana? You ada jumpa gadis itu?” Puan Sri Dahlia menjuihkan bibirnya. Datin Seri Qistiana menggeleng laju.
            “Habis tu? Macam mana ni? You pun kata yang Faliq jenis tekad membuat keputusan.” Sambung Puan Dahlia.
            Datin Qistiana tersenyum…
            “Faliq tidak boleh membantah kata I. Dia akan ikut cakap I.”
            “You yakin?”
            “Faliq anak I. Lagipun perempuan itu tidak layak menjadi menantu I selain dari Dhiya.” Datin Seri Qistiana menegaskan pendiriannya kepada Puan Sri Dahlia.
            Puan Sri Dahlia tersenyum. Lagi pula Dhiya memang sukakan Faliq. Faliq saja yang buat tidak nampak akan anak gadisnya itu. Entah apa yang menarik pada perempuan
kampung itu.
            Kedua wanita itu beredar menuju ke kereta mereka. Kelibat mereka disedari oleh Faliq yang kebetulan ingin mengadakan perbincangan dengan Puan Suria dan Encik Zulkifli. Datin Seri Qistiana tidak menyedari kehadiran Faliq kerana lelaki berselindung di balik keretanya. Dia malas mahu bertemu dengan ibunya. Mereka pasti akan bertekak soal Dhiya.
            Faliq tidak boleh berlengah lagi mengenai perkahwinannya dengan Batrisyah. Dia perlu bersedia dengan segala kemungkinan. Dia akan memberitahu ibunya fasal Batrisyah. Tambahan pula mereka bakal menimang cahaya mata. Ibunya bakal menjadi seorang nenek. Mungkin dnegan kehadiran cahaya mata mereka, ibunya akan berlembut hati dan menerima Batrisyah.
            “Faliq…” Puan Suria menegur sebaik lelaki itu melangkah masuk. Faliq tersenyum. Dia agak lewat kerana menghantar Batrisyah ke klinik membuat pemeriksaan. Kebelakang ini alahan Batrisyah agak teruk sedikit. Maklum mengandung anak pertama.
            “I tahu apa you nak cakap. Ibu I datang sini kan?” Faliq mengangkatkan keningnya.
            “Bijak pun you. You terserempak dengan dia ke?”
            “I menyorok.”
            “You menyorok?” Puan Suria membulatkan anak matanya.
            “I malas mahu bertegang urat dengan ibu. Sakit tekak I.” Rengus Faliq. Dia duduk di sofa tamu itu.
            “Baiklah you cakap dengan ibu yang you sudah menikah dengan Batrisyah. Tiadalah dia mahu paksa you berkahwin dengan Dhiya.” Celah Encik Zulkifli.
            “I sokong you, Zul.” Puan mengangkatkan tangannya.
            Dua lawan satu. Sah-sah memang Faliq kalah.
            “I memang mahu beritahu pada ibu malam ini. I sudah bincangkan dengan Batrisyah. Dia mengikut saja kata I.” Dia mahu ibunya dari mulutnya sendiri dan bukan dari mulut orang lain.
            Puan Suria mencebik. Batrisyah bagi muka sangat pada Faliq. Orang sayang suami katakan.
            “Batrisyah manjakan you.” Juih Puan Suria. Faliq tersengih.
FALIQ meletakkan fail-fail lanskap di dalam tempat duduk belakang keretanya. Dia mengerling jam di tangan. Jarum pendek sudah tepat menunjukkan pukul enam petang. Faliq mahu terus ke rumah ibunya. Dia ingin berbincang soal perkahwinan rahsianya dengan ibu. Masakan dia mahu menyimpan rahsia yang bertahun-tahun dengan ibunya itu. Ibu pula asyik mendesak dia berkahwin dengan Dhiya.
            Faliq memulas kunci keretanya. Jelas terpamer kepenatan pada wajah kacak Faliq. Batrisyah sudah memesan agar dia pulang ke rumah berehat dahulu. Faliq berdegil jua. Nasihat Batrisyah tidak diendahkan. Kereta BMW Faliq keluara dari tempat parkir menyusur masuk ke jalan jalan. Faliq memandu mengikut had laju. Adakalanya matanya agak berat sedikit. Dia agak menagntuk kerana kekeurangan tidur yang cukup. Ada beberapa projek yang menghadapi masalah dalaman.
            Faliq membehentikan keretanya di simpang empat mengikut lampu isyarat. Dia membuka radio kereta. Rasa mengantuk tidak boleh dilayan sangat ketika memandu. Kalau dia seorang perokok pastinya sudah berbatang-batang rokok disedut. Lampu isyarat sudah bertukar warna dari merah kepada hijau. Saat keretanya mula berjalan sebuah kereta yang seperti hilang kawalan laju di arah kiri. Kereta tersebut merempuh kuat kereta milik Faliq. Dentuman kuat kedengaran. Kereta Faliq terbalik di tengah jalan. Faliq sudah berlumuran darah di tempat duduknya.
            “Faliq!” Batrisyah terjaga dari tidurnya. Batrisyah beristighfar meraup wajahnya. Dia bingkas menyelak selimutnya dan bangun dari katil.
            Mimpi buruk itu menakutkan Batrisyah. Batrisyah mengerling jam di dinding. Pukul sembilan malam. Faliq masih tidak pulang lagi. Adakah Faliq tidur di rumah ibunya malam ini. Rasanya Faliq memberitahu akan pulang ke rumah. Batrisyah sudah masakkan makan malam untuk Faliq. Dia tertidur sementara menunggu Faliq balik tadi.
            Batrisyah mencapai telefon bimbitnya. Nombor telefon suaminya itu ditekan. Tiada jawapan. Nombor suaminya tidak dapat dihubungi. Batrisyah tidak sedap hati. Dia meluru ke bilik air mengambil wuduk untuk menunaikan solat Isyak. Hati Batrisyah tenang setelah bersujud kepadaNYa di atas sejadah itu. Semoga Allah melindungi Faliq dari sebarang kecelakaan. Itu doa Batrisyah.
            Batrisyah melipat telekung dan sejadahnya. Dia tersentak apabila deringan telefon bimbitnya berbunyi. Nama Puan Suri tertera pada skrin telefon.
            “Assalamualaikum…” Batrisyah memberikan salamnya.
            “Waalaikumusalam…Risyah lekas bersiap. I datang ambil you di rumah you.” Nada suara Puan Suria seperti orang dalam kecemasan.
            “Kenapa? Ada apa-apa yang tidak baik berlaku pada Faliq ke?” soalnya. Batrisyah tidak dapat mengawal perasaan ingin tahu. Hatinya berdebar kuat bagai ada sesuatu yang menimpa suaminya.
            “Faliq kemalangan…keadaan dia amat parah!”
            Telefon bimbit Batrisyah terlepas dari pegangan.
            “Ya, Allah!”

AIR MATA Batrisyah tidak henti-henti mengalir ketika berada di dalam kereta Puan Suria. Dia amat risaukan keadaan Faliq. Puan Suria mengatakan ada kereta hilang kawalan dan merempuh kereta suaminya. Kata Puan Suria pemandu kereta itu bersama temannya mati serta-merta di tempat kejadian.
            “Bersabar Risyah. Kita sama-sama mendoakan Faliq selamat.” Puan Suria cuba menenangkan Batrisyah di sebelahnya. Itu saja yang mampu dia perkatakan.
            “Risyah takut….Risyah takut kehilangan Faliq.” Dia sayang dan cintakan Faliq. Dia tahu yang ajal dan maut di tanganNYA. Macam abah kata, yang hidup pasti akan mati. Tiada yang kekal di bumi ini kecuali di kahirat kelak.
            “Risyah….segalanya adalah ketentuan dari Allah. You kena ingat tu. You jangan fikir yang bukan-bukan.”
            Batrisyah membisu. Hatinya gelisah memikirkan keadaan Faliq.
            Ya, Allah…selamatkanlah suamiku….

3 comments:

  1. SERIUS BEST SANGAT2222!!!!

    ReplyDelete
  2. Best amat...
    ooh...tidak..
    mudah-mudahan faliq akan selamat...

    ReplyDelete
  3. Arghhhh bencinya..novel ni berjaya membuatkan air mata saya mengalir..x pernah pun mengalir b4 ni kerana sebuah novel..tahniah kak ilya..kak ilya memang penulis yang berbakat..luv u...

    ReplyDelete