Tab Menu

Followers

Friday, November 25, 2011

Takdir Cinta luka - Bab 29


RIAK wajah Batrisyah berubah melihat lelaki di hadapannya itu. Itulah lelaki pertama yang menghancurkan hatinya. Lelaki yang buat dia seperti anak terbuang. Lelaki yang menuntut satu pengorbanan yang melukakan jiwa dan raganya. Lelaki yang mengatakan cinta sudah tiada lagi untuknya. Kini lelaki itu bertentangan dua mata dengannya. Namun perasaan itu telah lama lenhyap di hati Batrisyah. Cinta hanya pada suaminya, Faliq. Batrisyah memalitkan senyuman di bibirnya.
            Batrisyah mengaturkan langkah melepasi Ashraf. Tiada patah perkataan yang ingin dia bicarakan dengan lelaki itu. Kenangan lama sudah lama Batrisyah lupakan. Dia sentiasa mendoakan kebahagiaan buat Asharaf dan adiknya Farisya.
            “Risyah…” panggilan dari Ashraf buat langkah Batrisyah terhenti.
            Ashraf merapati Batrisyah. Dia meratah segenap wajah ayu milik Batrisyah yang semakin ayu itu. Batrisyah seakan bahagia sejah mendirikan rumahtangga bersama Faliq. Malah gadis itu tidak sedikit luak perasaan cintanya pada Faliq meskipun diketahui Faliq sudah tidak mengenalinya lagi. Ada sedikit rasa cemburu di dalam hati Ashraf.
            “Kau apa khabar?” Ashraf sekadar berbasa-basi.
            “Alhamdulillah…saya baik-baik sahaja. Awak pula apa khabar? Fad an anaknya sihat?” Batrisyah membalas lembut.
            “Mereka baik. Kau semakin tampak tenang biarpun suami tiada di sisi.”
            “Saya sentiasa menantikan dia pulang ke pangkuan saya kelak. Saya yakin di hatinya hanya ada cinta saya.” Batrisyah tersenyum lagi.
            Senyuman Batrisyah membikin hati Ashraf tidak keruan. Itulah senyuman yang pernah dia lupakan. Senyuman manis untuknya saat mereka bercinta dulu.
            “Maafkan aku, Risyah…aku telah banyak menyusahkan aku. Dan aku buat kau menderita.” Bicara Ashraf lemah. Kesal dengan sikap pentingkan dirinya.
            Batrisyah menarik nafas panjang. Dia mengangkatkan kepalanya menatap wajah Ashraf.
            “Itu cerita lama, Raf. Saya sudah lama melupakannya. Dan tidak pernah mendendami awak atau membenci awak. Mungkin takdir telah tertulis antara kita tiada jodoh.”
            Ashraf rasa tersentap. Hatinya tersentuh dengan kata-kata dari bibir Batrisyah itu. Kesal itu sudah tiada gunanya lagi. Dia hanya mengikut kata nafsu dengan mengkhianati cinta tulus Batrisyah.
            “Kalau masa itu dapat diputarkan semula aku pasti tidak akan menyakiti hatimu Risyah.”
            “Kita hanya mampu merancang Raf tetapi Allah yang menentukan segala-galanya. Risyah redha dengan ujian yang Allah berikan pada Risyah. Hidup tidak selalunya indah.” Hidup ini ada pasang surutnya. Ada suka da nada duka. Ada tawa dan ada tangisan. Ianya seimbang.
            “Aku sungguh menyesal kerana mengewakan kau, Risyah. Sungguh aku memang menyesal.” Ashraf meraup rambutnya ke belakang.
            “Raf…setiap perkara yang berlaku itu ada hikmah di sebaliknya. Jangan awak sesali atas apa berlaku antara kita. Tolong Raf…jagalah Fa dengan baik-baik. Dia amat mencintaimu.” Batrisyah mengharapkan bahagia untuk adiknya. Dia tidak peduli apa yang Farisya lakukan kepadanya sebelum ini. Baik dan buruk Farisya, dia adalah adik kandungnya.
            Ashraf terkedu.
            “Aku dah hampir putus asa dengan Fa. Mungkin ada baiknya aku buka cerita sebenar pada dia.”
            “Jangan Raf…Biarlah ia menjadi rahsia antara kita.”
            Ashraf terdiam. Dia tidak mengerti mengapa Batrisyah rela dirinya dibenci oleh Farisya. Bukankah patutnya dia yang dipersalahkan. Dia yang patut dibenci. Ashraf sudah tidak mampu melihat Batrisyah terus-terusan dibenci oleh Farisya. Dia punca pertelingkahan ini. Dia perlu memadam api cemburu di hati Farisya. Farisya perlu tahu yang kakaknya bukan seperti yang dia fikirkan.
            “Risyah...”
            “Maaf Raf…saya perlu pulang dulu. Lagipun langit sudah mendung. Ada umur kita berjumpa lagi. Assalamualaikum…” Batrisyah mula membuka langkahnya kembali.
            Waalaikumusalam…” Ashraf menjawab dalam hati. Dia memerhatikan langkah Batrisyah yang sudah jauh di depan mata. Ashraf turut mengaturkan langkahnya menuju ke arah kereta yang tersadai tidak jauh dari situ. 
DHIYA menghentakkan kaki apabila Faliq tidak mahu menemaninya. Dhiya menjadi bengang. Sebelum ini dia memang mahu Faliq menjadi pak sanggup namun semua itu sudah berlalu setelah menggugurkan kandungannya. Jika tidak berbuat demikian maka rahsianya akan terbongkar. Dhiya mengambil risiko demi maruah keluarga. Sikap tidak layan Faliq membuat Dhiya merasa bosan. Dia mencari hiburan di luar hingga menemukan dia kembali dengan Javon.
            Pertemuan dengan Javon melupakan Dhiya pada Faliq. Kebetulan Javon berada di Malaysia atas urusan perniagaan dalam beberapa minggu. Dhiya menghabiskan masanya dengan Javon. Dia sudah berhati-hati ketika bersama Javon. Ternyata Tuhan itu maha adil. Dhiya disahkan mengandung lagi. Kali ini Dhiya mendesak Datin Seri Qistiana mempercepatkan pertunangannya dengan Faliq.
            “Dhiya…kenapa muka cemberut ni?” Datin Seri Qistiana mengurut lembut bahu gadis itu.
            “Abang Faliq asyik dingin dengan Dhiya. Mungkin dia sudah ingatkan perempuan itu!” Desis Dhiya.
            “Perempuan itu sudah pergi. Masakan dia akan bertemu dengan Faliq semula.” Datin Seri Qistiana sudah berjaya menghalau Batrisyah dari hidup Faliq. Batrisyah dengan rela hati menjauhi Faliq.
            “Mana kita tahu auntie mereka bertemu senyap-senyap. Dhiya tak percayakan perempuan kampung itu. Masakan dia akan melepaskan Faliq.” Dhiya menghasut.
            Datin Seri Qistiana berfikir sejenak. Masuk dek akal juga kata-kata Dhiya itu.
            “Auntie cukup pantang kalau orang bermulut manis ni. Rasa macam nak bunuh saja perempuan tu. Kalau Dhiya nampak dia di mana-mana saja, Dhiya langgar terus. Kalau dah mati dia tak akan ganggu Faliq lagi.” Jelas ada api kemarahan di mata Datin Qistiana.
            Dhiya tersenyum meleret. Dia sudah agak wanita itu pasti akan termakan dengan kata-katanya. Datin Qistiana memang sayangkan dia dari kecil lagi lebih dari anaknya sendiri. Itu yang Dhiya suka dengan wanita itu.
            “Betul auntie. Perempuan macam tu patut langgar sampai mati saja.” Dhiya menyokong. Dia memang mahu Batrisyah di tanam dalam tanah. Sakitnya hati dia pada Batrisyah tidak pernah padam.
            “Dhiya…auntie akan pastikan Faliq berkahwin dengan Dhiya. Dhiya perlu bersabar dengan Faliq. Apa pun kita akan uruskan perempuan seorang itu dulu.” Selagi Batrisyah bernyawa selagi itu hati Faliq dikongkong oleh Batrisyah. Lambat-laun Faliq akan mengingati gadis kesayangannya itu.
            “Kalau Dhiya nampak saja dia atas jalan memang Dhiya akan langgar sampai mati. Kita boleh buat kes langgar lari auntie.” Dhiya sudah berbulat tekad. Dia takut apa? Batrisyah bukan anak orang ternama. Sekarang ini wang adalah segala-galanya. Dhiya boleh menggunakan wang untuk melepaskan diri dari tuduhan.
            “Siapa yang you nak langgar tu, Dhiya?” Suara Faliq bergema. Dia menuruni anak tangga merapati ibunya dan Dhiya. Bukan main kuat suara Dhiya berborak.
            “Abang Faliq…” Dhiya agak tergagap. Kalau Faliq dengar semua butir bicaranya tadi pasti mati dia dikerjakan Faliq.
            Datin Qistiana juga agak tidak keruan. Wajahnya sedikit berubah.
            “Ibu…Iq mahu keluar sebentar. Iq nak jumpa kawan sekejap.” Faliq sudah berada di muka pintu.
            Datin Seri Qistiana dan Dhiya menarik nafas lega. Kiranya Faliq tidak betul-betul mendengar perbualan mereka.
            “Baik-baik bawa kereta itu, Faliq…” pesan Datin Seri Qistiana.
            Faliq sekadar menganggukkan kepala.
            Faliq melangkah masuk ke dalam keretanya. Dia sebenarnya ingin mencari satu destinasi untuk tenangkan fikiran. Kebelakangan ini kepalanya sarat dengan wajah-wajah gadis itu.
            Dan siapa Batrisyah? Benarkah dia sudah berkahwin dengan gadis yang bernama Batrisyah itu? Faliq keliru. Memorinya sukar untuk diputarkan kembali. Kepalanya akan sakit bila dia cuba mengingatinya.

KU Izham nyaris mahu menampar pipi gebu Syakila. Sakit sungguh hatinya dengan tingkah-laku isterinya itu. Syakila makin melampau. Syakila tidak sudah-sudah iri hati dengan Batrisyah. Syakila tidka tahu yang Batrisyah banyak membantu mereka. Rumah ini adalah hasil dari pinjaman wang Batrisyah. Batrisyah pinta agar dia mendiamkan diri. Dan dia rasa sudah tidak mampu bertahan dengan sikap Syakila.
            Syakila memandang tepat ke dalam mata Ku Izham. Dia cukup bengang dengan kedinginan Ku Izham. Hatinya meronta kuat mengatakan Ku Izham punya hubungan sulit dengan Batrisyah. Suaminya itu kerap bertemu dengan adiknya itu. Sungguhpun Batrisyah sudah berkahwin namun suaminya sudah meninggalkan dia. Dasar perempuan tidak elok memang tidak akan bahagia!
            “Sya patut tahu hati budi Risyah. Risyah itu sudah banyak berkorban. Cukup-cukuplah Sya cemburukan dia.” Gerutu Ku Izham.
            “Huh! Risyah tu muka saja baik tapi hatinya tidak. Abang ni suka sangat bela dia? Abang ada apa-apa dengan dia ke? Jangan kata benih dalam perut dia benih abang sudah!” Syakila menjuihkan bibir.
            Ku Izham beristiqfar panjang. Sampai begitu sekali tuduhan Syakila pada Batrisyah. Ku Izham menghela nafas kecil.
            “Fitnah itu lebih besar dosanya dari membunuh. Sanggup Sya tuduh abang begitu. Risyah sudah abang anggap macam adik kandung abang sendiri.”
            Syakila menjuihkan bibir. Iyalah tu…kalau tidak masakan Ku Izham bersusah payah mencari Batrisyah untuk menerangkan kedudukan sebenar mengenai cerita yang dia dan Farisya sampaikan kepada Syed Ibtisyam dulu.
            “Tak perlu mahu ajar Sya. Abang jangan nak jadi ustaz pulak.” Rengus Syakila. Dia tidak faham mengapa Ku Izham asyik mahu memenangkan Batrisyah apabila mereka bertekak fasal adiknya itu.
            “Abang bercakap benda yang betul. Sya…kalau bukan kerana Risyah…rumah ini pun abang tak membelinya untuk Sya tahu. Sya hanya pandai menghabiskan wang dan tidak tahu berjimat-cermat.” Ku Izham membuka cerita.
            “Apa yang abang mengarut ini?”
            “Abang tak mengarut Sya. Batrisyah bukan jenis yang suka menunjukkan amal jariahnya. Dia membantu tanpa meminta balasan. Sya saja yang suka berfikirkan yang bukan-bukan tentang dia. Sya dengki Risyah bukan?” Ku Izham menduga isterinya.
            Syakila tersentap. Dia mengerling suaminya itu tajam. Sakit hatinya dengan pujian melambung tinggi suaminya pada Batrisyah.
            “Huh! Abang ingat Sya akan percayakan kata-kata abang itu? Sya tidak buta bang.”
            “Sya memang buta. Buta menilai permata di hadapan Sya. Sya ikutkan kata hati. Tidak elok ada rasa iri hati Sya.” Itu yang Ku Izham lihat pada perilaku Syakila. Manusia tidak akan lari dengan sifat tidak puas hati.
            Syakila menggigit bibir. Dia cukup terhenyak dengan kata-kata Ku Izham. Syakila bingkas bangun masuk ke dalam bilik. Dia mengunci biliknya dari dalam. Hatinya bagaikan dirobek kerana Ku Izham melebihkan Batrisyah dari dia.
            Ku Izham menggelengkan kepala. Susah mahu menasihati orang yang memang tidak makan nasihat ini. Dia berharap Syakila akan menyedari kesilapannya suatu masa nanti. Dia mahu mereka adik-beradik berbaik semula. Dia bersimpati dengan Batrisyah. Lepas satu masalah timbul lagi masalah yang lain. Batrisyah menanggung beban perasaan sendiri. Semoga Batrisyah menemui bahagianya kelak. Itu doa Ku Izham.

1 comment:

  1. Dhiya yang langgar batrisyah...
    jahat sungguh...
    faliq segera lah ingat..kesian kat batrisyah...
    semoga Allah melindungi batrisyah dan anak mereka

    ReplyDelete